Exit plog

Laatste blik op de kantoortuin

Laatste blik op de kantoortuin. Van vorige maand, want ik was zelfs te beroerd om vandaag bij wijze van afscheid nog een foto te maken.

Het afgelopen anderhalf jaar of zo heb ik elke maand een plogje gemaakt: een verslag in foto’s van mijn dag. Nu is het mooi geweest, ik ben uitgeplogd. De afgelopen twee maanden kon ik me er al niet meer toe zetten aan het einde van een plogdag de plichtmatig gemaakte foto’s ook nog echt online te zetten, dus het is beter om er een punt achter te zetten. Het waren dan ook intens suffe foto’s steeds. Fietsenrek, beeldscherm, station, bleuhh… Er zijn mensen met het talent om zelfs op een saaie doordeweekse kantoordag nog leuke, verrassende plaatjes te schieten, maar daar hoor ik niet bij. En hoeveel foto’s van een kantoortuin kun je hebben?

Het was me tijdens mijn 365-dagenproject vorig jaar al opgevallen: fotograferen op vaste momenten gaat mij gewoon niet zo goed af, of dat nu gaat om elke dag een foto of elke maand een serie. Als het zo opgelegd is weet ik er gewoon niet echt iets van te bakken. O, ik heb best mijn momenten hoor, er zijn zat dagen dat ik heel aardige dingen maak, al zeg ik het zelf. Maar dat zijn dan wel de dagen waarop ik wat bijzonders doe, op vakantie ben, een speciale gelegenheid heb. Zomaar tussen de lunch en een vergadering door een mooie, creatieve foto maken lukt me niet echt. Zelfs een totaal onpretentieuze reportage als mijn plog werd meestal intens suf en nietszeggend.

En omdat ik zelf de foto’s van mijn kantoorleven al niet interessant vind, waarom zou ik dan het internet er nog mee vervuilen door ze online te zetten? De wereld zal er niet lelijker op worden zonder meer foto’s van mijn kantoorplant. Ik kap er dus mee, met dat ploggen. Het was een leuk experiment, maar we kunnen constateren dat het niks voor mij is.

Geef een reactie

