Supersampler

Supersampler vastgelegd met de Yashica 109 en Fotoland AS 200

Supersampler vastgelegd met de Yashica 109 en Fotoland AS 200

De Supersampler was de eerste Lomography-camera die ik kocht, zo ergens rond 2000. Het is een toycamera met vier 20 mm lenzen onder elkaar die vier smalle strookjes per nagatief geven. Hij heeft twee sluitertijden: 4 foto’s in 2 seconden of 4 foto’s in 0,2 seconden. De focus gaat van 0,3 m tot oneindig.

Toe hij net op de markt kwam was ik zwaar onder de indruk van de supercoole aktiefoto’s die je er mee kunt maken. Daar is Lomography goed in natuurlijk: de productpagina’s van de winkel staan vol met de meest kleurrijke, vrolijke foto’s die ze kunnen vinden. Ik viel ervoor als een blok, en kocht ook een Supersampler.

Ik heb gemengde gevoelens bij deze camera. Af en toe probeer ik weer eens een rolletje, maar ik krijg nooit die gave resultaten die je op lomopraphy.com ziet. Gemiddeld genomen is de helft van de foto’s op een rolletje nogal suf en saai, de andere helft is wel aardig, en als ik geluk heb zitten er een of twee bij die zowaar echt gaaf zijn. Ik denk dat deze camera vooral leuk is je veel tijd doorbrengt op zonnige stranden en aan zwembaden en andere mooi-weer-locaties, en als je vrienden of kinderen hebt die graag voor je camera op en neer willen springen en dansen. Niet als je vooral met stoicijnse mensen door noordelijke streken wandelt.

Maar goed, die ene topfoto per jaar zorgt er toch voor dat ik het om de zoveel tijd blijf proberen met de Supersampler.

Misschien dat ik nog eens de volgende stap zet en de tussenschotjes tussen de lensjes uit het binnenwerk sloop. Op die manier krijg je niet meer vier afgebakende strookjes, maar een vloeiend samengesteld beeld. Ik heb er prachtige voorbeelden van gezien. Wat me tot nu toe nog tegenhoud, is dat ik ook prachtige voorbeelden heb gezien van gewone Supersampjer-foto’s, en het lukt me ook maar zelden om die te reproduceren. Wie zegt dat het dan zonder tussenschotjes wel opeens lukt. Maar vroeg of laat zal ik me wel over die twijfel heen kunnen zetten en het gewoon doen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

