12 maanden, 12 projecten: september food

Deze maand zou ik me in de Food fotografie storten. Ik zou fantastische gerechten komen en daar dan geweldige foto’s van maken. Maar ja, tussen droom en daad… Toen ik dit project bedacht wist ik nog niet dat ik de eerste drie weken van de maand op vakantie zou zijn. Een het was weliswaar en prachtige reis, erg culinair verantwoord was hij niet.

Maar goed, in die laatste week heb ik dan toch nog een half rolletje foto’s van eten weten te maken. Het zijn geen meesterwerken, maar dat waren de maaltijden in kwestie ook niet. Wel illustreren ze redelijk goed wat voor mij de uitdagingen van de food fotografie zijn.

In een gezellig schaaltje. Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

In een gezellig schaaltje. Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

In het kort:

– Styling is alles

– Eten ziet er het beste uit in natuurlijk licht

– Dichterbij is beter

– Details zij belangrijk

Bij food fotografie gaat de helft van de tijd zitten in het decoratief in een gezellig bakje schikken van het eten. Veel van wat ik kok smaakt uitstekend, maar het ziet er een stuk minder spectaculair uit dan in de kookboeken of de allerhande. Zo had ik een lekkere salades van bonen met een pindadressing. Heerlijk, maar het was vaalgroen met bruinig. In een leuk schaaltje opgeleukt met wat attributen leek het dan nog wat.

Vaalbruine bonen.Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Vaalbruine bonen.Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Voor de volgende paar foto’s speelde ik dan ook vals: ik gebruikte bijna rauwe bonen, net genoeg in kokend water gedoopt om mooi knalgroene te worden.

Halfrauwe bonen. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Halfrauwe bonen. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Halfrauwe bonen.Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Halfrauwe bonen.Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Ik probeerde ook verschillende standpunten uit. Als het op eten aankomt loont het de moeite om flink in te zoomen. Al was het maar om mijn rommelige keuken buiten beeld te houden. Maar inzoomen is niet altijd genoeg. In sommige foto’s zie je nog net dat ik een nogal glimmend aanrechtblad heb. Niet altijd een probleem, maar vaak ergeren die reflecties in mijn foto mee nogal. De oplossing is en tafelkleed of theedoek als ondergrond.

Rommelige keuken. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Rommelige keuken. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Broodje met irritante reflectie op de achtergrond. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Broodje met irritante reflectie op de achtergrond. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Broodje. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Broodje. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Dat brengt mee dan meteen op het volgende aandachtspunt: kreukels en aanverwante aandachtstrekkers.  Je kan natuurlijk voor de losjes gedrapeerde plooien gaan, maar ik wilde hier juist een strakkere look. De kreukels in de ondergrond ergeren me dus. Net als het feit dat de streepjes van de blauwe placemat niet recht lopen. Ugh. Volgde keer: details, details, details!

Halfrauwe bonen.Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Halfrauwe bonen tegen en kreukelige achtergrond. Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Tomaten. Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Tomaten tegen een scheve achtergrond. Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Nog een laatste ding: om mooie food foto’s te maken hoef je niet eens te kunnen koken. Een kop koffie meer een koekje kan ook al een smakelijke foto opleveren. Of beperk je tot de rauwe ingrediënten.

Koffie met irritante reflectie op de achtergrond. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Koffie met irritante reflectie op de achtergrond. Pentor Super TL met HEMA CN 200.

Tomaten. Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Tomaten. Pentor Super TL met HEMA CN 200 film.

Geef een reactie

