Serie: Vastgelopen camera

Een miniserie dit keer. Als je zoals ik veel camera’s van rommelmarkten en uit kringloopwinkels koopt, kan het wel eens voorkomen dat je een kapotte treft. Omdat ik er wel op probeer te letten dat ik geen al te duidelijk defecte camera’s koop, zijn het dan verborgen gebreken waar ik last van heb. Ze manifesteren zich dus pas als ik er daadwerkelijk een rolletje mee vol probeer te schieten.

Een euvel waar ik meerdere last van heb gehad is een defect doorspoelmechanisme. Je denkt gewoon foto’s te maken en door te spoelen, maar in werkelijkheid gebeurt er niks als je doorspoelt. Als na een heleboel foto’s dan doordringt dat het wel een érg lang rolletje is, valt uiteindelijk het kwartje dat de camera niet goed doorspoelt. Overigens gebeurt dit een enkele keer ook bij een verder prima camera, als ik gewoon de film niet helemaal goed inleg.

Meestal is het resultaat van zo’n doorspoelfout een blanco foto, zo overbelicht dat er niets meer te zien is.Maar een enkele keer komt er wel degelijk een beeld uit, een stapeling van een heleboel foto’s. Het lijkt alsof het hele rolletje is samengeperst op een paar centimeter film. Soms overlappen de foto’s maar gedeeltelijk en zijn de verschillende scenes nog herkenbaar. Andere keren zijn ze totaal over elkaar heen gevallen en is het puur omdat ze ook nog onderbelicht waren dat er überhaupt nog wat van te zien is.

Het zijn natuurlijk strikt genomen mislukte foto’s. Toch hebben ze ook wel wat.Alsof de tijd is samengepakt en je twee, drie weken in een paar seconden ziet.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

