Thuisafdruk: Cyanotypes tinten

Cyanotypes zijn leuk, maar wel erg blauw. Wil je nu eens afdrukken in een ander kleurtje (te weten, bruin), dan kun je ze vrij eenvoudig tinten met tanninehoudende dranken. De tannines – die te vinden zijn in onder andere koffie, thee en rode wijn – reageren met het ijzer in het bloedloogzout en kleuren de boel bruin. Dit is overigens een half onthouden uitleg van chemische processen waar ik niet echt het fijne van snap, dus Google het vooral zelf als je een echte verklaring van de scheikunde achter het tinten van cyanotypes wil.

De werkwijze is als volgt:

  • Zorg dat je een aantal cyanotypes bij de hand hebt die minstens een dag oud zijn (goed droog en ‘uitgehard’ dus)
  • Bleek deze afdrukken een paar minuten in water met een lepeltje soda. De afbeelding zal wat vervagen. Hoe lang dit precies moet hangt af van hoe sterk je oplossing is. Een beetje experimenteren dus. Een minuut of drie is een goed startpunt.
  • Spoel af onder de kraan.
  • Leg je afdruk in de tanninehoudende vloeistof en wacht tot hij de gewenste tint bruin heeft. Dat kan na een paar minuten zijn, maar het kan ook een halfuur of langer duren. In de gaten houden en af en toe even checken dus.
  • Nogmaals afspoelen en laten drogen.
Cyanotype voor het tinten

Cyanotype voor het tinten

Cyanotype na het tinten

Cyanotype na het tinten

Dit zijn de vloeistoffen die ik heb geprobeerd:

  • Groene thee. Mijn favoriet tot nu toe. Een kop sterke thee produceerde in een paar minuten een fraaie auberginekleur. Voordeel van groene thee is ook dat het het papier zelf niet zo verkleurt.

    Met groene thee getinte cyanotype

    Met groene thee getinte cyanotype

  • Zwarte thee. Werkt net zo goed als groene thee, alleen kleurt het het papier wat meer.
    Met zwarte thee getinte cyanotype

    Met zwarte thee getinte cyanotype

     

  • Koffie. De ondrinkbaar sterke oploskoffie werkte wat langzamer dan de thee, en het papier zelf werd er ook wat bruiner van. Verder gaf het wel een goede donkere kleur bruin.
    Cyanotype getint met oploskoffie

    Cyanotype getint met oploskoffie

     

  • Onrijpe druiven. Ik dacht, als wijn tannine bevat, dan mijn zure onrijpe druiven vast ook wel. Dus kookte ik een trosje in wat water aan gort en probeerde het daarmee. Het hield niet over. De druiven deden nauwelijks iets, misschien had ik er meer moeten gebruiken. Het deed in elk geval niet veel. Uiteindelijk heb ik mijn afdrukje dan maar in de thee gemikt.
    Cyanotype

    Cyanotype

    Cyanotype getint met weinig effectief druivensap

    Cyanotype getint met weinig effectief druivensap

    Cyanotype getint met druivensap en thee

    Cyanotype getint met druivensap en thee

     

  • Eikels. Ook eikeld bevatten tannine. Ik kookte een handvol eikels een kwartiertje, en tintte daar een afdruk mee. Het duurde even, wel een uur, maar doen was hij purperbruin. Een tikje aan de donkere kant, maar dat kan ook aan mijn oorspronkelijke cyanotype liggen.
    Cyanotype getint met eikels.

    Cyanotype getint met eikels.

     

Geef een reactie

