12 maanden, 12 projecten: Oktober macro’s

Als project voor oktober, wilde ik macro´s nemen. En meer specifiek, macro´s met mijn Holga close-upfilters. Die filters heb ik een jaar of twee geleden eens aangeschaft, maar ik heb er tot nu toe niet heel veel mee gedaan. Af en toe eens een bloemenplaatje tijdens het wandelen, en dat is het wel. Vandaar dat ik er nu eens echt mee aan de slag wilde.

Zoals zo vaak, had ik weer eens niet vreselijk veel tijd deze maand. Maar hier en daar wat macro’s is dan toch gelukt.Ik kwam er al vrij snel achter (wat ik eigenlijk al wist) dat het nog niet meevalt om goede foto’s te maken met die Holga-lensjes.

Om te beginnen is de zoeker vrij nutteloos op korte afstand. Als je op vijf centimeter van je onderwerp zit, en je hebt het perfect in de zoeker, zit je lens er helemaal naast. Zie deze niet echt fraaie compositie.

Macro met de Holga 120 CFN en Lomography CN 800 film.

Macro met de Holga 120 CFN en Lomography CN 800 film.

Dit loste ik op door gewoon over de camera heen te kijken en de lens op het goede punt te richten.

Macro met de Holga 120 CFN en Lomography CN 800 film.

Macro met de Holga 120 CFN en Lomography CN 800 film.

Het volgende probleem is de belichting. Met je camera zo dicht op het onderwerp is een onderbelichte foto zo gemaakt. Flitsen helpt, maar is vaak niet genoeg. Daarom bouwde ik een mini-studie met witte ondergrond en een flinke lamp naast een raam.

Mini-studio-opstelling. Minolta XG-1 met HEMA CN 200 film.

Mini-studio-opstelling. Minolta XG-1 met HEMA CN 200 film.

Dat werkte dan weer zo goed dat de meeste van mijn foto’s nogal bleekjes overbelicht werden. Misschien had ik niet ook nog 800 iso film moeten gebruiken… De buitenopstelling, met alleen wat witte stukken karton om het licht te reflecteren werkte wat beter, al moest ik daarvoor bij gebrek aan tuintafel weer op mijn knieën op de grond liggen. Wat ook hielp was om met zwart-witfilm te fotograferen, daarbij is de belichting wat minder kritisch.

Opstelling voor wat extra licht in de foto´s. Praktica MTL3 met Lomography Lady Grey 400 film.

Opstelling voor wat extra licht in de foto´s. Praktica MTL3 met Lomography Lady Grey 400 film.

Het laatste probleem wat de scherptediepte. Die is met die macrolensjes nogal ondiep, dus het komt nogal nauw op welke afstand je de camera houdt. Je ziet vooral bij de munt hoe weinig er daadwerkelijk in focus is. Het valt niet mee de camera op precies de goede afstand te houden. Ik had van wat sateprikkers meetlatjes gemaakt van 3, 6 en 12 cm om de goede afstand te bepalen. Evengoed viel het niet mee om te meten, de prikker weg te halen, iets van een compositie in je beeld te gokken (zonder zoeker nog steeds), en dan de camera stil te houden terwijl je afdrukt. Ik had natuurlijk een statiefje moeten gebruiken, maar dat is wijsheid achteraf.

Als experiment (en om het rolletje vol te krijgen na een trip) schoot ik ook nog wat foto’s met de Diana Mini en de clos-upfilters (losjes voor de lens gehouden). De resultaten waren zowaar nog wel aardig.

Al met al waren de Holga-foto’s aardig, maar niet geweldig, en ik had geen tijd en goede film om een vers rolletje met nieuwe inzichten te schieten. Ter compensatie nog maar een rolletje met de speigelreflex en wat close-upfilters geschoten. Een zoeker maakt toch wel verschil in compositie, en een spiegel maakt een correcte focus ook een stuk makkelijker.

Passiebloem. Praktica MTL3 met Lomography Lady Grey 400 film.

Passiebloem. Praktica MTL3 met Lomography Lady Grey 400 film.

Varen. Praktica MTL3 met Lomography Lady Grey 400 film.

Varen. Praktica MTL3 met Lomography Lady Grey 400 film.

 

Geef een reactie

