Locaties: Wales

Welsh wandelen. Minolta XG-1 met HEMA 200 film.

Welsh wandelen. Minolta XG-1 met HEMA 200 film.

Vorige maand sleepte ik mijn camera’s mee naar Wales. Het is voor elke trip weer even denken wat voor camera’s en film ik mee zal nemen. Dit keer waren de overwegingen:

  • Het is een wandeltocht, dus al te veel/zware/onhandig gevormde camera’s is niet praktisch.
  • Wales in oktober zou wel eens nat kunnen zijn, dus geen camera’s waar ik hysterisch zuinig op ben.
  • Om een handige hoeveelheid te ontwikkelen film te krijgen met wat ik nog onontwikkeld van de vorige vakantie heb liggen had ik 3 rollen 35 mm kleur nodig, en 1 rol 120 zwart-wit 400 iso.

Het resultaat was de Minolta XG-1, omdat hij een auto-stand heeft, want op niet al te lichte oktoberdagen wel makkelijk is om toch een goede belichting te krijgen. Plus de Diana Mini, want daarbij gaan er zo lekker veel foto’s op een rolletje. En de Holga, want een Holga is altijd fijn.

Met de nattigheid viel het gelukkig reuze mee in Snowdonia, al was het hoger op de heuvels wel behoorlijk mistig. Of mistig, laaghangende bewolking eigenlijk. Je ziet het mooi terug in dit panorama met fluffy bovenrand. De rest van de mistfoto’s zijn wat grijzig, er was gewoon niet zo heel veel te zien daarboven. Tot het moment waarop een windvlaag wat wolken wegblies en we een diep dal in keken waar een rivier zich door het groen kronkelde.

Dianarama. Diana Mini met HEMA CN 200 film.

Dianarama. Diana Mini met HEMA CN 200 film.

We besloten dan maar af te dalen tot onder de wolken en eens te kijken hoe de bossen erbij lagen. Een goed besluit, want de bomen en varens stonden er prachtig bij in hun herfsttooi. Ik was eerst bezorgd dat dat niet zo mooi over zou komen op de diafilm in mijn reflex. De laatste tijd heeft diafilm bij mij nogal de neiging om knalgeel of -rood uit te vallen. In dit geval pakte het echter goed uit, met redelijk natuurlijke kleuren en lekker veel contrast. Ik was er in ieder geval wel tevreden mee.

Welshe kleuren. Minolta XG-1 met Lomography X-Pro Slide 200 film.

Welshe kleuren. Minolta XG-1 met Lomography X-Pro Slide 200 film.

Ook de kleurenfoto’s zijn geslaagd, geholpen door het mooie weer en de automatische sluitertijd. Ik weet dat echte fotografen er hun neus voor ophalen, maar ik vind het verrekte makkelijk dat ik in dubieus herfstlicht terwijl mijn reisgenoten alweer een halve kilometer op me voorliggen niet te lang te hoeven nadenken over de goede instellingen.

Welsh wandelen. Minolta XG-1 met HEMA 200 film.

Welsh wandelen. Minolta XG-1 met HEMA 200 film.

Zelfs de Diana-foto’s zijn heel aardig. Een beetje fuzzy, maar niet overdreven. Het past ook wel bij het landschap, die wat zachtere plaatjes. Ik twijfel wel of ik niet eens een nieuwe moet kopen, want er zit een grote schuurplek op de lens die op de nodige foto’s een wittige vage vlek geeft. Het is niet overal storend, maar het gaat me wel steeds meer opvallen. Het is nu nog een feature, maar ik denk dat ik het op een gegeven moment wel echt een bug ga vinden.

Tikje vage witte vlek. Diana Mini met HEMA CN 200 film.

Tikje vage witte vlek. Diana Mini met HEMA CN 200 film.

Nou ja, en dan was er tot slot nog de Holga. Wat ik al zei: de Holga is altijd fijn.

Verlaten mijngebouw in Wales. Holga 120 CFN met Lomography Lady Grey 400 film.

Verlaten mijngebouw in Wales. Holga 120 CFN met Lomography Lady Grey 400 film.

Al met al een erg geslaagde tocht, zowel in wandel-/gezelligheidsopzicht als fotografisch.

Geef een reactie

