Camera: Fuji Disc Camera 50

Kodak Disc 4000, vastgelegd met de Minolta XG-1 en Kodak Gold 200

Kodak Disc 4000, vastgelegd met de Minolta XG-1 en Kodak Gold 200

Jaren terug kwam ik bij de kringloopwinkel een typisch plat cameraatje tegen, een Kodak Disc 4000. Hij zag er gezellig retro-futuristisch uit, instijlvol geborsteld aluminium, en ik nam het mee als curiositeit, zonder de illusie dat ik het ooit zou kunnen gebruiken. Enig googelen leerde mij dat er inderdaad geen film meer te verkrijgen was voor zogenaamde disc camera’s.

Deze disc camera’s zijn in de jaren ’80 ongeveer vijf minuten populair geweest omdat ze zo lekker compact waren. De film bestond uit een plat schijfje met daarop 15 foto’s in een cirkel gerangschikt. Denk aan een schijf van de viewmaster, maar dan kleiner.

Disc filmnegatieven (zonder beschermhuls).

Disc filmnegatieven (zonder beschermhuls).

Ze waren niet bedoeld als camera voor de lange termijn, want over het algemeen werd de camera aangedreven door een batterij die niet vervangen kon worden. Tel daarbij op de minuscule negatiefjes van twijfelachtige kwaliteit, en je snapt waarom ze binnen een paar jaar na de introductie door Kodak in 1982 alweer verdwenen waren. De laatste disc film kwam in 1999 van de band.

Toen ik dit las gaf ik het verder helemaal op met mijn Kodak 4000 en het ding belandde ergens in een hoekje. Tot de dag dat ik bij de kringloop nog een disc camera tegenkwam, een Fuji Disc Camera 50. In de originele verpakking, inclusief twee filmpjes! De film was van de HEMA te zijn, en dus vermoedelijk niet de film die er oorspronkelijk bij zat. Ook die ging dus mee, en nu kon ik eindelijk die disc camera´s uitproberen.  Het eerste filmpje zat al half volgeschoten in de camera. Omdat ik aanvankelijk een beetje zat te harken, had ik weinig hoop op goede foto´s.

Fuji Disc Camera 50, vastgelegd met de Minolta XG-1 en verlopen Kruidvat CN 200 film.

Fuji Disc Camera 50, vastgelegd met de Minolta XG-1 en verlopen Kruidvat CN 200 film.

Inderdaad was het niet om over naar huis te schrijven: god weet hoe lang die film al in de camera had gezeten. Het resultaat was een nogal donkere, paars uitgeslagen serie foto’s van een anonieme baby (inmiddels allang volwassen waarschijnlijk), en een paar zwaar onderbelichte foto’s die ik zelf had genomen. De ingebouwde flits deed niet zo heel veel meer…

Rol twee wilde ik in de Kodak stoppen, maar daar bleek de batterij niet meer van de werken. De sluiter deed het geloof ik nog wel, maar de film spoelde niet meer door. Dan de rest van de foto’s ook maar in de Fuji. Ook dit filmpje had duidelijk geen twintig jaar in een filmverantwoorde vrieskist gelegen, het resultaat was weer nogal paars en donker. Toch zijn er wel wat herkenbare plaatjes uitgekomen.

De camera werkte verder makkelijk genoeg: met een schuifje leg je de lens bloot en schakel je de camera in, een enkele knop bovenop bedient de sluiter, en de camera zorgt zelf voor de flits en het doorspoelen. Is het filmpje vol, dan stopt hij automatisch, en kun je mer een hefboompje bovenop de camera openmaken en het filmschijfje (dat in een plastic huls zit) eruit pakken. Het ontwikkelen viel ook reuze mee: als je in de wisselzak de huls voorzichtig openwrikt, blijkt de film precies rechtop in een 120 spoel te passen, zelfs als er al twee rollen 120 film in die spoel zitten. Het meeste werk is nog om de priegelige negatieven op een buitengewoon onhandig gevormde dager te scannen. Ik scande uiteindelijk maar een deel van de cirkel tegelijk, die ik dan in Photoshop uitsneed en roteerde tot losse, rechtopstaande foto’s. Duidelijk een filmsoort die nooit voor de thuisscanner is bedoeld (maar die had je in die tijd natuurlijk ook helemaal niet, een ouderwetse vergroter werkt wat dat aangaat wat makkelijker).

Het was een leuk experiment om eindelijk eens een disc camera te kunnen gebruiken, maar ik vind het ook weer niet heel jammer dat dit waarschijnlijk wel de laatste keer ooit was. Een keer een wat beter geconserveerde film proberen zou leuk zijn, maar verder zal ik er niet wakker van liggen als mijn disc camera’s nu weer wegzinken in de vergetelheid.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

3 gedachtes over “Camera: Fuji Disc Camera 50

  1. Hey, waar laat jij je discfilm ontwikkelen? Het lijkt wel of niemand die dingen wilt ontwikkelen 😦
    Die Kodak Disc4000 heb ik overigens ook nog gehad. Helaas werkte hij niet meer, maar er kwam nog wel een halfvolle film uit 😉

    • Hoi Eva, Ik ontwikkel mijn eigen film, dat scheelt. De disc film past precies in een 120 spoel. Daarmee heb je natuurlijk wel wat risico op beschadiging aan de rand, maar ach, die dilm die ik had was toch al vrij dubieus, dus dat risico durfde ik wel te lopen.

  2. Pingback: Soms zit het tegen | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

