Aanwinst: Diana F+ Black Jack

Diana F+ Black Jack

Diana F+ Black Jack

Een week of wat geleden constateerde ik dat mijn voorraad 120-film inmiddels aardig begon te slinken. Tegelijkertijd begon ik ook serieus te dubben of ik misschien mijn Diana Mini eens moest gaan vervangen, aangezien er een lelijke schuurplek op de lens zit. In een gelukkige samenloop van omstandigheden besloot Lomography.com toen een promotieactie te doen: bij aankoop van 99 euro aan film een gratis Diana-camera. Kocht je 35 mm-film, dan kreeg je een Diana Mini, kocht je 120 film, dan kreeg je een Diana F+. Nu wilde ik 120 film en een Diana Mini, maar bij een gemengd pakket zou je een ook mini krijgen, dus met een extra pakje 35 mm film erbij zat ik helemaal goed.

Maar bij het bestellen gebeurden er rare dingen. Ik gooide wat extra film in mijn mandje, om ook nog de 30 kortingspunten te kunnen gebruiken die ik nog had. Bij het afrekenen zag ik echter dat ik niet de beloofde 30 euro korting kreeg, maar slechts 8 euro. Daar stond dan weer tegenover dat er niet alleen een gratis Diana Mini in mijn bestellijst stond, maar ook een gratis Diana F+. Hmmm…. Maar goed, het leek me een goeie deal, 22 euro korting inruilen tegen een camera, dus ik liet het verder maar zo.

Diana F+ Black Jack

flitsaansluiting van de Diana F+ Black Jack

En zo had ik dus een paar dagen later niet alleen een frisse nieuwe Diana Mini, maar stond er ook een Diana F+ Black Jack op mijn bureau te glimmen. Fijn hoor. Dat Black Jack houdt in dat het een special edition is. Ik geef daar nooit zo om bij camera´s, het ene printje of het andere, als hij maar mooie foto´s maakt. Maar ik moet toegeven dat dat helemaal zwarte (in tegenstelling tot de normale zwart met lichtblauwe Diana) wel fraai is. Hij komt inclusief flitser in geinig retrodesign. Vooral die flitser is wel ontzettend plastic, de Chinese budgetfabriek straalt je tegemoet. Maar die flitser heeft dan wel weer sleufjes om (bijgeleverde) kleurfilters in te schuiven, en een adaptor waarmee je hem op andere camera’s kan gebruiken. Er zit trouwens ook een adaptortje bij waarmee je de tweepins-flitsaansluiting van de Diana kan omturnen tot hotshoe. Zo’n adaptortje had ik al eens los gekocht voor op de Mini, maar een reserve is nooit weg (wat zeg ik, twee reserves, de gratis Mini heeft ook een flitser met parafernalia).

Dus nu zal ik binnenkort eens gaan kijken hoe de Diana F+ het doet. Het leek me altijd een wat overbodige aanschaf, de Holga voorziet al in al mijn plastic mediumformatbehoeften. Maar wie weet, raak ik bekeerd tot het Diana-kamp. We gaan het zien.

Diana F+ Black Jack

Diafragmainstellingen van de Diana F+ Black Jack

Geef een reactie

