Geen foto: familieportret

Deze maand zijn mijn ouders 50 jaar getrouwd. Bizar lang, vooral omdat dat ook wil zeggen dat mijn broers en ik dus ook al aardig oud beginnen te worden. Wel reden voor een feestje natuurlijk. Aangezien pa en ma zelf wel de vakanties boeken waar ze zin in hebben, en verder ook wel zo’n beetje voorzien zijn van alle spullen waar ze behoefte aan hebben, viel het nog niet mee om een goed cadeau te bedenken. Gelukkig hadden ze zelf een goed idee: ze willen wel een familiefoto van ons allemaal bij elkaar: kinderen, kleinkinderen, aanhang, de hele reut.

Met een beetje moeite lukte het zowaar om de hele bups bij elkaar te krijgen. Broer schroefde zijn goede camera op een statief, en zo togen we op een mooie herfstdag het perk in om in een fijn nazomerzonnetje een serie foto’s te maken. Natuurlijk had ik ook een camera bij me, en schoot er vrolijk op los om eindelijk ook eens goede foto’s te hebben van mijn broers en hun vrouwen en kinderen. Een beetje jammer dus dat ik de meest amateuristische stomme fout maakte die je maar kunt bedenken: het rolletje zat niet goed in de camera. Na een keer of 40 afdrukken begon het wel te dagen dat ik iets fout had gedaan. Al die prachtfoto’s, maar er was niets doorgedraaid. D’oh!

Honderden rolletjes heb ik al volgeschoten, en toch slaag ik er nog in om zulke stomme fouten te maken. Gelukkig was ik niet de hoofdfotograaf van de dag, en zijn alle digitale foto’s van mijn broer wel goed geworden…

Om het leed wat te verzachten kon ik na de fotosessie op de computer van mijn broer genieten van een slideshow met oude foto’s van ons gezin. Fijne plaatjes uit de jaren ’60 en ’70 van toen pa en ma net getrouwd waren, en mijn broers nog kleuters. Geen foto’s van mezelf alleen, ik ben een nakomertje, en aan mijn kinderfoto’s was broer nog niet toegekomen met inscannen. Maakt niet uit, want het was toch een feest om naar te kijken.

Pa en ma zijn inmiddels allebei de 70 gepasseerd, en ik heb ze sowieso nooit jonger dan in de 30 gekend (en toen vond ik ze ook al ontzettend oud, want als je zes bent is zelfs je broer van 13 al vreselijk oud). Des te leuker is het om foto’s te zien van toen ze nog jong en strak waren. Ma koket op een kleedje, pa poserend als een filmster, fantastisch.

Pa poserend als filmster.

Pa poserend als filmster.

Ma op een kleedje.

Ma op een kleedje.

Luistertip bij het kijken van oude foto’s van je ouders: Vergeet mij niet van de Tröckener Kecks.

Geef een reactie

