12 maanden, 12 projecten: November – Bokeh

Voor het project van deze maand, wilde ik weer eens een poging doet tot leuke bokeh-foto’s. Het doel was een fijn kerstplaatje met lichtjes in de vorm van figuurtjes op de achtergrond. Liefst iets wat ik als kerstkaart zou kunnen gebruiken.

Bokeh is eigenlijk het woord voor de onscherpte in een foto. Een lens kan een mooi bokeh geven, en dat wil dan zeggen dat de achtergrond die niet in focus is, op een mooie manier onscherp is. Dus niet te vlekkerig of onrustig. Als je lichten op de achtergrond hebt die onscherp zijn, worden het van die lichtcirkels. De cirkels zijn de vorm van het diafragma, rond dus. Als je het diafragma van vorm verandert door je foto door een gaatje in een bepaalde vorm te nemen, dan verandert ook de lichtvlek van vorm. Het is een simpele truc, die heel leuke effecten kan geven.

Diana Mini, vastgelegd met de Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Diana Mini, vastgelegd met de Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Ik nam dus wat cirkels van dun karton ter grootte van mijn lens, kleurde ze zwart, en sneed met een mesje in het midden wat vormpjes. Ik maakte een sterretje, en kerstboompje, en een chevron, die meer op een hartje leek. Met een elastiekje maakte ik een sjabloon voor mijn lens vast, en toen kon ik aan de slag.

Nou zijn er in mijn hoek van de wereld in november nog niet bijster veel fotogenieke kerstversieringen in het wild te vinden. En indrukwekkende standslandschappen vol lichtjes en neon is er ook al niet. Ik bouwde mijn huiskamer maar weer om tot fotostudio. Een zwarte fleecedeken over de boekenkast werd een donkere achtergrond, een streng kerstlampjes voor de achtergrondlichtjes, en een meter ervoor op de koffietafel werd een schoenendoos met een rood T-shirt een kerstig plateautje voor een kartonnen kerstboom en wat aanverwante rommel.

Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Ik gebruikte een spiegelreflex (de Minolta XG-1 om precies te zijn) met het diafragma ver open voor een onscherpe achtergrond. Het sjabloon voor de lens blokkeert nogal wat licht, dus de sluitertijd moet vrij lang zijn. Ik zette de camera dus op een statief. Een nogal kleine gorillapod die eigenlijk niet geschikt is voor een zware reflex. Een handige truc is in zo’n geval om de zelfontspanner te gebruiken. Het indrukken van de sluiterknop laat de camera wat bewegen, maar tegen dat de zelfontspanner afgaat, is alle beweging al weer weggeëbt en heb je een keurige onbewogen foto.

Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Ik realiseerde me al snel dat zelfs met lange sluitertijd mijn woonkamer ’s avonds aan de donkere kant was, dus ik sleepte er nog een paar schemerlampen dichterbij om de boel wat extra op te lichten. Dat hielp. Ik ben uiteindelijk redelijk tevreden met mijn plaatjes, al is het lastig focussen met het sjabloon, en eerst focussen en dan het sjabloon op de lens pielen zonder de camera of lens te bewegen (dat kleine, lichte statiefje he?) is ook lastig. De vormpjes pakken leuk uit. Zelfs de foto´s zonder vormpje vind ik mooi, gewoon overlappende lichtbollen op de achtergrond staat ook al heel feestelijk.

Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Ik probeerde ook nog een andere achtergrond, van verfrommeld aluminiumfolie. Als je daar een lampje op schijnt (ik gebruikte een rood en een wit fietslampje), reflecteren de kreukels ook allerlei lichtpuntjes die je met je sjabloon in vormpjes kan omtoveren. Op zich een aardig effect, maar je hebt ofwel een heel groot stuk alufolie nodig, of je moet echt heel dichtbij komen, en dan heb je nog wat meer licht op je onderwerp nodig dan ik zo snel bij elkaar kon scharrelen.

Alufolie achtergrond. Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Alufolie achtergrond. Minolta XG-1 en Lomography CN 400 film.

Al met al had ik er wel weer een avondje lol in. Het viel me ook dit keer weer mee hoe je met wat gewone huis tuin en keukenspullen toch heel gelikte foto’s kunt maken.

Een gedachte over “12 maanden, 12 projecten: November – Bokeh

Geef een reactie

