Aanwinst: Minolta Dynax 7000i

Minolta Dynax 7000i

Minolta Dynax 7000i

Als je analoge camera’s verzamelt, loont het de moeite om dat aan je omgeving te vertellen. Veel mensen hebben nog wel oude camera’s op zolder liggen waar ze niets meer mee doen, en waar ze graag een bekende een plezier mee doen. Zo kwam ik via via in het bezit van een flinke koffer vol fotografie spullen. Iemand wilder er vanaf, iemand anders zei, ik ken wel iemand, en zo ben ik nu de bezitter van maar liefst twee Minolta Dynax 7000 i’s. Waarom je twee exact dezelfde camera’s zou kopen is me een raadsel, maar goed. Gegeven paard en zo.

De twee camera’s kwamen vergezeld van vier lenzen, een tas, een koffer, twee plastic rommelcameraatjes en een hele rits aan accessoires. Een bloemlezing:

Een hele verzameling fotorommel

Een hele verzameling fotorommel

  • Drie chips met extra programma-instellingen voor de Minolta’s.
  • Vier lenzen:
    – Een Cosina 19-35 mm
    – Een Minolta AF 35-80 mm
    – Een Minolta AF 100 mm macro
    – Een Minolta AF 80-200 mm
  • Een gewone flitser en een (macro) ringflitser.
  • Een prismazoeker. Geen idee wat het is, maar het is vast reuze handig.
  • Een Fodor lichtmeter. Hij lijkt niets meer te doen, maar misschien valt er nog wat aan te redden
  • Een soort hand-monopodding.
  • Een stapel filters: zwart-wit, polarisatie, geel.
  • Nog wat verlopen rolletjes film

De reflexen zelf zijn maar ingewikkelde dingen vol knopjes en instellingen. Gelukkig zit er behalve een hele stapel bonnetjes en garantiebewijzen (de vorige eigenaar was duidelijk van het ordelijke soort) ook nog de gebruiksaanwijzing bij. Het zijn geen camera’s die ik ooit zelf zou hebben gekocht, maar nu ik ze toch heb, is het wel weer leuk om er mee te rommelen, en te kijken wat ze zoal kunnen. Vooral de macrolens en -flitser zijn interessant. Al moest ik uit de flitser wel een paar ranzige lekkende batterijen wegbikken, dus daar zal eerst nog wat poetswerk moeten gebeuren voor die hopelijk weer aan de praat raakt.

Chipkaartjes

Chipkaartjes

Flitsgerei

Flitsgerei

Prismazoeker

Prismazoeker

En ik wil kijken of deze lenzen ook op mijn andere Minolta passen. Die XG-1 doet niet aan autofocus, dus ik heb zo mijn twijfels, maar we kunnen het altijd proberen, nietwaar? De XG is een van mijn favoriete camera’s, dus een paar extra lenzen zou leuk zijn.

Lenzen.

Lenzen.

Geef een reactie

