Terugblik 2015

Het is de tijd van het jaar van terugblikken en jaaroverzichten en daar doe ik graag aan mee. Hoe verging het mij fotografisch gezien in 2015? In tegenstelling tot de reguliere voornemens ( meer bewegen, minder drinken, je kent het wel), is het met de fotografische voornemens zowaar best goed gegaan.

Het vooraf al bedenken welk voornemen ik in welke maand zou gaan uitvoeren is een goede zet gebleken. Mezelf eraan committeren om over elk maandproject en artikel te schrijven (zowel op dit blog als op Lomography.com was een nog betere zet. Het dwong mee om mijn maandvoornemens ook echt uit te voeren, zonder dat ik uitvluchten kon bedenken over bij nader inzien te veel gedoe of geen zin.

Niet alle projecten zijn misschien even goed uitgepakt. Een echt geslaagde watervalfoto met bewegingsonscherp water heb ik bijvoorbeeld nog altijd niet gemaakt. Toch heb ik elke maand wel minstens één geslaagde foto geproduceerd. Ook heb ik me met elk project werk weer vermaakt, ook als ik van te voeren eigenlijk niet zo’n zijn had, of nog op heer laatste moment in één dag mijn project moest afhandelen. Soms leverde het dan misschien niet helemaal het gehoopte resultaat op, maar kwam er toch iets onverwachts leuks uit, zoals de lens flip truc van bij het freelensen.

Het toont wat mij betreft overtuigend aan dat zo’n lijst met voornemens zin heeft. Waar ik andere jaren bij de helft van mijn voornemens moest concluderen dat het niet gelukt was, heb ik deze twaalf projecten van afgelopen jaar allemaal daadwerkelijk uitgevoerd. Volgend jaar weer dus!

Als uitsmijter dan een best off van afgelopen jaar (inclusief sneak preview van het decemberproject).

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

