Plannen voor 2016

Gelukkig nieuwjaar. Vuurwerk met de Praktica MTL3 en Fuji Sensia II 100

Gelukkig nieuwjaar. Vuurwerk met de Praktica MTL3 en Fuji Sensia II 100

Gelukkig nieuwjaar! Een nieuw jaar, nieuwe voornemens. Na mijn enthousiasme over de projecten van 2015, kan ik natuurlijk niet om een lijst projecten voor 2016 heen. Na een wat moeizame start in het bedenken van projecten kwam ik uiteindelijk op zo’n lange lijst uit dat ik zowaar nog keuzes moest maken. Er zijn dan ook wat sub-lijsten ontstaan.

Zo heb ik naast de 12 hoofdprojecten ook nog een lijstje ‘In de herhaling’ opgesteld. Hierop staan nog wat extra camera’s en technieken die ik al eerder heb gebruikt, maar graag nog eens in de praktijk wil brengen – al dan niet in combinatie met een maandproject. De Widelux mag bijvoorbeeld wel weer eens uit het vet, en de Olympus AF-10 Twin, en ik wil toch weer eens in gevecht met het afgebroken doorspoelknopje van mijn Duaflex II. Ook nieuwe solargraphs staan op het herhalingslijstje, en de 1/4-splitzer.

Ook lijkt het me leuk om af en toe eens een fotograaf die ik bewonder na te volgen in techniek, stijl of onderwerpskeuze. Als eerbetoon, maar ook om te leren van de professionals. Misschien niet elke maand, maar net als ik er zin in heb. Karl Blossfeldt bijvoorbeeld, en Hilla Becher, David Hockney, Anna Atkins, en wie ik verder nog ontdek.

Het meeste focus ik me natuurlijk toch op de maandprojecten. Dit zijn ze.

Januari – Dubbels met gekleurde filters
Dit valt (zoals zo veel van mijn projecten) ook onder het kopje ‘goed gejat’. Het idee is om dubbele belichtingen te maken, met bij elke belichting een gekleurd filter voor de lens. Dat kan een brij worden, maar ik heb er prachtige, surrealistische voorbeelden van gezien.

Dubbel met geel en roze filter. Polaroid Colorpack 80 met Fuji FP100C.

Dubbel met geel en roze filter. Polaroid Colorpack 80 met Fuji FP100C.

Februari – Oude foto’s opnieuw
Vorig jaar maakte ik al eens een remake van een oude foto ergens in Leiden. Dat was leuk, en wil ik nog eens doen, maar dan in Heimat Eindhoven of in Amersfoort.

Maart – Push/pull
Doordrukken of tegenhouden in goed Nederlands. Een klassieke dokatruc die ik altijd maar half kan onthouden, maar waar ik me nu wel eens echt in wil verdiepen. Lekker klooien met ontwikkeltijden.

April – Pinholeproject
Eind april is het altijd World Pinhole Photography Day, een mooie gelegenheid om weer een nieuw pinhole-experiment uit te voeren. Of Big Pinhole nog eens af te stoffen natuurlijk. Misschien moet ik eens iets met positiefpapier doen.

Mei – Infrarood (kleur)
Al jaren ligt in mijn koelkast een rolletje Kodak Aerochrome steeds verder over de datum te raken. Tijd om daar eens wat mee te doen. Ik heb nog vier maanden om een geschikte locatie te bedenken.

Juni – Infrarood (zwart-wit)
Naast dat rolletje Aerochrome liggen ook nog een rol ORWO IR en een rol Ilford SFX 200 te verpieteren. Nog vijf maanden om me over mijn gierigheid heen te zetten en een geschikt filter aan te schaffen.

Juli – Verrijkte foto’s
Om mijn innerlijke knutselmiep tevreden te stellen ook een crossoverproject. Fotoafdrukken bewerken met borduurdraad, tekenpen, etc.

Foto die erom smeekt afgemaakt te worden. Zenit E met Fuji Superia 200

Foto die erom smeekt afgemaakt te worden. Zenit E met Fuji Superia 200

Augustus – Cyanotypes 
Meer cyanotypes! Dit keer op andere ondergronden (oude boeken, oude cyanotypes) of met meerdere negatieven over elkaar. Of wat ik verder nog verzin.

September – Imitatie revolog
Ik neem me al heel lang voor om eens Revolog film na te maken, maar het komt er nooit van. Hoog tijd dus om eens een rolletje voor te bewerken met sterren, krassen, bliksemschichten, etc.

Oktober – Lomokino
Tijd voor weer eens een filmpje met de Lomokino. Ik heb nog 9 maanden om een script/thema te verzinnen. En liefst ook vast te filmen, want alleen al het inscannen gaat natuurlijk weken duren

November – Emulsielift
We gaan weer Polaroids slopen om op papier te pielen. Misschien ook experimenteren met meerdere lagen over elkaar, of over tekeningen heen. En ik kwam iets tegen over Fuji emulsion lifts. Eens kijken of dat heel ingewikkeld is.

Mijn enige emulsielift tot nu toe.

Mijn enige emulsielift tot nu toe. Inmiddels gesneuveld in een volgend (mislukt) experiment.

December – Panoramische straatfotografie
Tot slot misschien wel een heilloos project, want straatfotografie is toch meer iets van close-ups. Bovendien ben ik slecht in straatfotografie. Toch wil ik proberen of je met de Horizon of zelfs de Spinner geen mooie panoramische straatbeelden kan vangen.

Geef een reactie

