In het spoor van Karl Blossfeldt

In een van mijn fotografieboeken kwam ik foto’s tegen van Karl Blossfeldt. Ik werd meteen gegrepen door de prachtige botanische foto’s. Het zijn heldere close-ups van planten tegen een simpele witte of grijze achtergrond. Door de strakke manier van fotograferen gaat de focus helemaal naar de vormen en structuren van de planten en structuren. Dan valt het op hoe mooi zelfs de simpelste takjes en blaadjes zijn als je maar goed genoeg kijkt.

Blossfeldt (1865 – 1932) was van huis uit eigenlijk helemaal geen fotograaf. Aanvankelijk opgeleid als modelmaker in een ijzergieterij, stapte hij over op tekenen. Na zijn opleiding werd hij docent tekenen aan de Berlijnse hogeschool voor de kunsten. Nog tijdens zijn studie begon hij in samenwerking met zijn professor, Moriz Meurer, een uitgebreid archief aan te leggen van plantenfoto´s, gemaakt met zelfgebouwde camera´s. Deze foto´s dienden als referentie voor zijn tekenleerlingen. Het idee was dat de natuur belangrijke bouwstenen bood voor architectuur en productontwerp. Fotografie was voor Blossfeldt dus in de eerste plaats een didactisch hupmiddel. Doorbreken als internationaal bekend fotograaf deed hij pas tegen het eind van zijn leven, met de publicatie van zijn boek Urfomen der Kunst.

Hoewel de foto´s elk apart al erg fraai zijn, vind ik vooral de herhaling fascinerend: foto na foto van takjes, twijgjes, blaadjes, bloemen, zaaddozen. Allemaal anders, en toch gelijkvormig. In de bibliotheek kwam ik een prachtig boek vol foto’s van Blossfeldt tegen, Karl Blossfeldt, the Complete Published Works, Heerlijk om doorheen te bladeren. Het inspireerde me ook tot een serie plantenfoto’s.

Geen zelfgebouwde camera voor mij, maar gewoon een spiegelreflex met close-upfilters. Een wit vel papier werd de achtergrond, en natuurlijk gebruikte ik ook zwart-witfilm.

Opstelling voor wat extra licht in de foto´s. Praktica MTL3 met Lomography Lady Grey 400 film.

Mijn foto-opstelling voor botanische foto´s. Praktica MTL3 met Lomography Lady Grey 400 film.

Het resultaat is een niet onaardige serie foto’s. Hier en daar een tikje onderbelicht, maar dat mag de pret niet drukken.

Geef een reactie

