12 maanden, 12 projecten – 101 December pictures

Oja, er was nog een fotoproject. Vooruit dan maar, al ben ik eigenlijk wel klaar met 2015. Het laatste project van afgelopen jaar is meteen het eerste dat ik niet helemaal heb afgemaakt. Het idee was simpel: ik was aan het begin van het jaar lid geworden van een Flickr-groep waar een lijst met 100 thema’s was gepost. Het doel was om in de loop van 2015 bij elk thema een foto te maken. Dat is op zich gelukt. Waar ik het een beetje heb laten zitten is om eind december een laatste eindspurt te maken en ze ook daadwerkelijk toe te voegen aan de Dlickr-groep, met alle bijbehorende tags en metainfo. En ni is het 2016 en heb ik er eigenlijk geen zin meer in.

Toch was het wel leuk om mee te doen. 100 foto’s gedurende het jaar zijn een stuk makkelijker dan elke dag een foto (het 365-project, een populair project in fotoland). Het scheelde dat het niet aan bepaalde dagen gebonden waren (elke dag, of elke week, in een 52 weken project). Zo kon ik na afloop van elke vakantie door mijn foto’s bladeren om te kijken of er plaatjes overeenkwamen met een van de thema’s. En als ik dan eens een dagje niks te doen had kon ik er met een camera doelbewust op uit trekken om themaplaatjes te jagen. Maximale flexibiliteit dus.

Maar ik denk niet dat ik dit jaar weer mee doe. Dit soort vossenjachten zijn leuk voor een korte speurtocht of wedstrijd, maar bij zo’n jaarproject eindig ik toch altijd weer met een zwik foto´s die ik nog even snel heb moeten afraffelen die dus afgrijselijk zijn omdat er geen tijd was om er iets moois van te maken. Ik moet het gewoon maar opgeven met dit soort grote langlopende series en me bij mijn maandprojecten houden. Daarvan komen alle thema´s ten minste voort uit mijn eigen belangstelling en niet uit die van een ander, dat werkt toch beter.

Hier een selectie uit de lijst.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een gedachte over “12 maanden, 12 projecten – 101 December pictures

  1. Oh, wat een leuke dingen staan er in die lijst 🙂
    Die 365 foto’s vind ik persoonlijk wat veel, maar die andere klinkt veel realistischer. En ik vind dat je er echt wel mooie tussen hebt zitten!

Geef een reactie

