Fijne Fomapan 100

Als ik de foto’s bekijk bekijk die ik met Fomapan 100 heb gemaakt, valt me op dat de film een prettig contrast heeft, en een mooie fijne korrel. Geen gruizige grunge-effecten hier, maar stijlvolle, straak foto’s. Zelfs bij de wat viezige caffenolfoto’s in mijn archief zie je nog die fijne korrel van de Fomapan 100. Voor rauwe undergroundfoto’s moet je niet bij deze film zijn. Nou hou ik zelf wel van dat gruizige van een hoge iso zwart-witfilm, maar toch ben ik vaak aangenaam verrast door de fijnheid van een lagere iso.

Op de een of andere manier lijk ik Fomapan 100 vaak voor hele beschaafde onderwerpen te gebruiken: een picknick op de hei, een fietstochtje door Duitsland… Dat is toeval, maar het past wel bij de film. Mits het mooi weer is tenminste. Het blijft natuurlijk een film van lage iso, en hoewel je er zoals bij de meeste zwart-witfilm altijd nog wel herkenbare plaatjes uit kan peuren, worden de onderbelichte foto’s toch al snel wat, eh, donker. Maar schijnt de zon, dan knalt hij. Ook in de verblindend witte sneeuw heb ik er nog prachtige foto’s mee gemaakt, en juist bij die foto’s ben ik erg blij met de fijne korrel. Het is bijna alsof je elk sneeuwkristal afzonderlijk kan zien.

Al met al een heel prettige film, voor heel prettige foto’s.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

