Yashica 72E: halfframe held

Yashica 72-E

De Yashica 72-E, vastgelegd met de Praktika MTL3 en HEMA 200 film. 

Jaren geleden kreeg ik van een bevriende fotograaf niet alleen mijn ontwikkelmachine, maar ook een tas vol fotorommel assorti. Daarbij zat tot mijn vreugde een fraai cameraatje dat in de verte wat deed denken aan mijn Olympus Trip 35 Het bleek de Yashica 72E te zijn, een halfframecamera.

Een mooi ding om naar te kijken, en een leuke camera om mee op reis te nemen. Hij combineert de scherpe glazen lens van een kwaliteitscamera met de enorme hoeveelheid foto’s van de Diana Mini. Waar het bij de Mini altijd maar afwachten is of de foto’s een beetje scherp zijn, produceert deze Yashica kraakheldere plaatjes. Mits je de naden aftapet dan, want de lichtzegels zijn in de loop der tijd wel wat vergnaasd. Een kleinigheid.

De camera stamt uit 1962 en is voorzien van een 28mm (f2.8-22) lens en handmatice focus vanaf 0,8m. Sluitertijden gaan van 1/8 s tot 1/250 s, plus B. De seleniumcellen rondom de lens werken met film van 10 tot 400 ISO. Als je de Iso hebt ingesteld, geeft een wijzertje bovenop de camera een EV-nummer waarmee je dan het diafragma kunt bepalen. Het is misschien niet de meest praktische lichtmeter ooit, maar ik ben er toch van gecharmeerd. Bewegende wijzertjes zijn altijd goed.

Ook leuk: het doorspoelwieltje zit niet bovenop de camera, maar onder. Volgens de handleiding is dat superergonomisch. Ik vind het niet significant handiger (of minder hander handig) dan de gebruikelijke positie, maar het is weer net een afwijkend dingetje wat de camera extra leuk maakt voor mij.

Dat, en de fijne foto’s die hij maakt natuurlijk. De combinatie van heel veel foto’s per rolletje, scherpe, heldere foto’s en ringetjes om een camerariem aan te bevestigen (die vooral op oude camera’s nog irritant vaak ontbreken) maakt de Yashica 72E voor mij de ideale fietsvakantiecamera.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

