Kill your darlings

Kodak Instamatics met XG-1 met Kodak Gold 200 film

Twee Kodak Instamatics is ook wat overdreven. Vastgelegd met de Minolta XG-1 met Kodak Gold 200 film

Zo langzamerhand begint het een beetje uit de hand te lopen met mijn cameraverzameling. Een dikke 50 zijn het er nu, plus een hele batterij aan tasjes, lenzen, filters, flitsers, en nog veel meer vage troep. Ik koop ze niet eens allemaal zelf. Naarmate meer mensen weten dat ik van oude camera´s houd, krijg ik ook regelmatig oude camera´s van zolders. Leuk natuurlijk, maar op een gegeven moment wordt het toch wat veel.

Ooit had ik me voorgenomen om al mijn camera´s met enige regelmaat te gebruiken, maar naarmate de collectie groeide werd dat steeds moeilijker vol te houden. Om ze allemaal minstens een keer per jaar aan de beurt te laten komen moet ik elke week wel een rolletje vol schieten, en steeds wisselen van camera. Daarbij heb ik natuurlijk ook gewoon mijn voorkeurscamera´s die ik vaker wil gebruiken. Daarbij vallen de mindere goden op een gegeven moment buiten de boot.

Langzamerhand ben ik nu dus de moed aan het verzamelen om te gaan snoeien in de collectie en een deel weg te doen. Dat gaat me wel aan het hart, want elke camera heeft zo zijn charmes, en ik blijf een verzamelaar, die het liefst alles zou bewaren. Maar het moet, het groeit hier dicht. De vraag is dan alleen, welke moeten weg, en welke mogen blijven?

Een paar kandidaten zijn er wel: ik heb twee Kodak Instamatic’s, twee Pentor Super TL’s, twee Minolta Dynaxen, daar kan er steeds wel een van weg. Iets lastiger wordt het al met de Kodak Brownies en de Agfa Iso’s. Daar heb ik er ook twee van, die vrijwel uitwisselbaar zijn, maar in duidelijk verschillende uitvoeringen. Toch alletwee bewaren (leuk! subcollectie!), of toch maar eentje wegdoen? En welke vind ik dan het mooiste? Er zijn wel generieke plastic camera’s waar ik geen emotionele band mee heb, die kunnen zonder meer weg. Ook de kapotte camera’s (de Praktica TL 1000 bijvoorbeeld) kunnen weg. Maar ook de Paxette? Die is wel stuk, maar hij is zo mooi! Of moet ik streng zijn en me houden aan mijn regel dat de camera’s gebruikt moeten kunnen worden?

En zo dub ik nu al een poosje. Misschien moet ik maar eens beginnen met de stapel stoffige, zelden gebruikte cameratassen (al komen die misschien nog wel eens van pas… Nee! Streng zijn!).

2 gedachtes over “Kill your darlings

  1. Lekker herkenbaar… Heb er al heel wat weggedaan, maar ik blijf zo rond de tien zitten met camera’s die ik houd. En dan heb ik ook al een shitload aan tasjes, flitsers, dubbele lenzen en een verzameling filterhouders weggedaan… de hobby is zo leuk. Het scheelt al dat ik alles werkend wil hebben 😉

Geef een reactie

