Jagen op series

Ik houd van foto’s in series en ik houd van street art. Wat dus helemaal geweldig is, zijn series van street art. Toen ik nog in Amsterdam woonde, kiekte ik verschillende series graffiti bij elkaar. Zo was er het duo blob-mannetjes dat her en der opdook. Soms ingekleurd, soms als snelle schets, als de maker misschien was gestoord bij zijn niet helemaal legale werk.

Graffiti. Olympus Trip met HEMA 200 film.

Graffiti. Olympus Trip met HEMA 200 film.

Graffiti. Olympus Trip met HEMA 200 film.

Olympus Trip met HEMA 200 film.

Ook een mooie serie was die van de stereotorens. Her en der kwam ik ze tegen in de stad, in diverse configuraties, maar allemaal in dezelfde stijl.

Graffiti. Olympus Trip met HEMA 200 film.

Graffiti. Olympus Trip met HEMA 200 film.

Graffiti. Olympus Trip met HEMA 200 film.

Olympus Trip met HEMA 200 film.

Graffiti. Olympus Trip met HEMA 200 film.

Olympus Trip met HEMA 200 film.

Graffiti. Olympus Trip met HEMA 200 film.

Olympus Trip met HEMA 200 film.

En dan was er natuurlijk nog Laser 3.14, wiens cryptische slogans ik nog steeds af en toe tegenkom (en vastleg) op weg van het station naar kantoor. Hiervan is trouwens zelfs ooit een boek verschenen, dus ik ben niet de enige fan.

Kodak Instamatic 33 met Fuji Superia 200

Kodak Instamatic 33 met Fuji Superia 200

Kodak Duaflex II met Lomography X-Pro Slide 200

Kodak Duaflex II met Lomography X-Pro Slide 200

Graffiti

Olympus XA met Fuji Velvia 100.

Na mijn verhuizing naar Amersfoort was het een tijdje gedaan met de streetartpret. Er is heus wel wat hier, maar het houdt niet echt over. Het veldje met wat muurtje speciaal voor graffiti telt niet echt vind ik. Dat is toch een beetje alsof je een leeuw in de dierentuin ziet in plaats van in het wild.

Maar een tijdje geleden ontdekte ik dan toch een echte serie street art in de buurt. Een fraai gezicht op een elektriciteitskastje bleek een paar straten verder een variant te hebben; ander gezicht, zelfde stijl. Leuk, maar twee exemplaren maken nog geen serie. Maar toen zag ik vanuit de trein naar het noorden in een flits nog zo’n gezicht, en toen ik een reis later eens beter oplette nog een stel. Hoera!

Gezicht. Olympus OM-1 met Lomography Earl Grey 100

Gezicht. Olympus OM-1 met Lomography Earl Grey 100

Gezicht. Minolta Dynax 7000i met Agfa Vista Plus 200

Gezicht. Minolta Dynax 7000i met Agfa Vista Plus 200

Nu moet ik ze alleen nog fatsoenlijk op de foto zien te krijgen, want de meeste staan op nogal ontoegankelijke plekken langs het spoor. Ik ben nu ook weer niet het type om over hekken te klimmen en langs spoorbanen te sluipen voor een foto… Misschien een mooi gelegenheid om eens een paar zoomlenzen uit het vet te trekken. Als uiterste noodoplossing kan ik natuurlijk een retourtje Schothorst doen en het vanuit de trein proberen, maar dat is ook niet ideaal. Nou ja, hoe dan ook, ik heb er zin in om weer eens serie te spotten. En ik blijf hopen dat er nog een paar meer opduiken in de binnenstad natuurlijk.

Gezichten op lastige locatie langs het spoor. Diana F+ met Lomography CN 400 film.

Gezichten op lastige locatie langs het spoor. Diana F+ met Lomography CN 400 film.

Geef een reactie

