Lichtmeters

Lichtmeter met de Praktica MTL3 en Lomography Lady Grey 400 film.

Gossen Trisix lichtmeter vastgelegd met de Praktica MTL3 en Lomography Lady Grey 400 film.

Tegenwoordig hebben camera´s een ingebouwde lichtmeter die automatisch de juiste diafragma´s en sluitertijden voor je berekenen. Op eenvoudige camera´s gaat dat helemaal vanzelf, op geavanceerdere modellen kun je kiezen voor een diafragma- of sluitertijdvoorkeur, of de hele lichtmeter negeren en alles handmatig instellen. Ook veel analoge camera’s hebben wel een of andere lichtmeter ingebouwd. Toch zijn er heel wat oude camera’s in omloop zonder lichtmeting. Daar zijn gelukkig losse hulpmiddelen voor.

In mijn stapel random fotoapparatuur bevinden zich onder andere drie lichtmeters. Zoals dat gaat, zijn twee ervan stuk en doet alleen de minst mooie ervan het nog. Dat is wel de lichtmeter die ik van mijn vader heb gekregen, dus dat is wel weer mooi.

Deze Seconic Auto-Lumi stamt uit 1963 – 1978, en werkt met een seleniumcel. De iso-waarde is in te stellen van 6 tot 12000, of je gebruikt de EV-schaal van 1 tot 19. Diafragma´s gaan van 1 tot 32, en sluitertijden van 8 tot 1/2000 seconde. Als je de meter op je onderwerp richt, slaat er een wijzertje uit. Als je nu aan de draaischijf draait tot het groene cirkeltje over de wijzer valt, kun je de mogelijke combinaties van sluitertijden en diafragma’s aflezen. Het is een handig ding om bij me te hebben, aangezien ik aardig wat van die lichtmeterloze camera’s heb. Geen probleem als er toch niets in te stellen valt, maar erg handig als ik met een oudere spiegelreflex  op pad ben.

Lichtmeter met Yashica 109 en Fotoland AS 200 film.

Seconic Auto-Lumi lichtmeter vastgelegd met de Yashica 109 en Fotoland AS 200 film.

 

Behalve handig, is het ook een heerlijk hebbedingetje. Er zijn er tientallen gemaakt, in allerlei vormen en uitvoeringen. Als je zou willen, zou je een enorme verzameling kunnen aanleggen van alleen lichtmeters. Het is dat ik me juist heb voorgenomen mijn collectie te beperken… Gelukkig heeft iemand anders dat al gedaan, zodat ik me gewoon af en toe wat kan vergapen aan zijn fraaie collectie.

Zelf houd ik me dan bij mijn Seconic, de Geffen die ik ooit kocht en de Fodor die ik laatst in de koffer met Dynax-spullen aantrof. Die laatste twee werken niet meer. Van de Fodor vind ik dat niet zo erg – gegeven paard en zo -, maar die Geffen steekt wel een beetje. Het is zo’n mooi ding! Chic ivoorwit, met een geweldig rolluikje om hem af te sluiten. Hij werkt ietsje anders dan de Seconic. Je stelt de iso of din in en kijkt welk nummer het wijzertje aangeeft. Dan stel je met een tweede draaischijfje dat getal in en kun je de mogelijkheden voor diafragma en sluitertijd aflezen. In theorie dan, want mijn exemplaar doet niet zo veel meer. Toch kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen.

Fodor lichtmeter.

Fodor lichtmeter.

Geef een reactie

