Goed gejat: dubbele hand

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dubbele belichtingen (mx, in lomo-speak). Ze zijn heel populair in Lomografie-land, maar ik heb er niet zo veel mee. Ik vind ze vaak maar rommelig, en als ik ze zelf probeer worden ze negen van de tien keer, flets, te druk, gewoon suf, of alles tegelijk. Toch zie ik ook regelmatig dubbels die ik wel geslaagd vind, en dan wordt ik daar toch een beetje jaloers van. Dus probeer ik toch maar weer zo’n foto te maken.

Blauwe hand. Agfa Clack met Kodak Ektachrome 64T

Blauwe hand. Agfa Clack met Kodak Ektachrome 64T

Een voorbeeld is de hand-dubbel. Men neme een foto van je eigen uitgespreide hand tegen de lucht. Meteen deze eerste stap kan al lastig zijn, want de afstand van lens naar hand is maar zo’n 50 cm, en dat moet de camera maar net aankunnen. Anders zit je met een onscherpe eerste laag, dat geeft geen mooi strak resultaat.

Hand met waterlelies. Lomography Konstruktor met Agfa CT Precisa 100.

Hand met waterlelies. Lomography Konstruktor met Agfa CT Precisa 100.

Stap twee is om niet door te spoelen, maar meteen een volgende foto te nemen. Ook dit moet de camera maar net aankunnen. De meeste camera’s hebben juist een beveiliging tegen dubbele opnames. Nu zijn er wel trucjes om dat te omzeilen, maar dat is ook weer gedoe en geeft niet altijd even goed resultaat. De tweede laag is idealiter een gezellig kleurrijk motief. Een bloemperkje of zo, maar dan wel een dat je beeldvullend kan krijgen (daar zijn er altijd verrassend weinig van in de buurt als ik foto’s wil maken).

Hand met vrij leeg bloemperk. Diana Mini met Lomography X-Pro Chrome 100.

Hand met vrij leeg bloemperk. Diana Mini met Lomography X-Pro Chrome 100.

Heb je dat allemaal samen weten te brengen, dan is het resultaat een fraai plaatje van een gebloemde hand.

Hand met achtertuin. Lomography Konstruktor met Lomography CN 400.

Hand met achtertuin. Lomography Konstruktor met Lomography CN 400.

Supersimpel, en toch heb ik het nog altijd niet echt weten te perfectioneren. Laat staan dat ik het verder heb weten te schoppen tot portrtten en profil gevuld met sfeervolle landschappen (ook een populaire variant).

Bloemetjeshand. Agfa Clack met Kodak Ektachrome T64.

Bloemetjeshand. Agfa Clack met Kodak Ektachrome T64.

Maar we blijven proberen.

Geef een reactie

