12 maanden, 12 projecten – Januari: kleurrijke filterdubbels

Het eerste project van dit jaar was een poging om mooie dubbele belichtingen te maken met gekleurde filters. Dit is een techniek die ik heb afgekeken van lomograaf Emkei, die er mooie resultaten mee heeft behaald. De truc is om eerst een foto te nemen met een gekleurd filter voor de lens, en dan een tweede foto eroverheen met een filter in een andere kleur voor de lens.

Ik trok er de Olympus Trip weer eens voor uit het vet. De Olympus doet niet aan dubbele belichting, dus ik schoot eerst de ene laag, spoelde toen terug, en schoot de tweede laag. Omdat ik lui ben en niet steeds een filter los voor de lens wilde houden, plakte ik er een magenta gekleurd gelletje voor dat eigenlijk bij de flitser van de Diana F+ hoort. Zo schoot ik een rolletje vol. De eerste helft met boomtakken en stadsgezichten. Na het terugspoelen wisselde ik het gelletje voor een andere kleur (groen). Het is altijd maar gokken wat er uit zulke dubbels komt natuurlijk, maar ik hoopte op silhouetten bij de eerste laag, die dan zouden worden opgevuld door de tweede laag.

Het resultaat was uiteraard anders dan ik had gedacht, maar helemaal niet slecht. Niet alle plaatjes zijn even spectaculair uitgepakt, maar er zaten zeker een aantal fraaie foto’s bij.

Behalve met de Olympus Trip schoot ik ook nog een half rolletje met de Diana F+. Die heeft als voordeel dat je wel dubbele belichtingen kan maken, waardoor het makkelijker is de foto wat meer te plannen. In theorie dan. Hierbij gebruikte ik wel losse kleurfilters (geel en rood), omdat de lens van de Diana te groot is voor de gelletjes. Ondanks dat ik de foto’s wat meer kon plannen, werden ook deze weer anders dan ik vooraf dacht. Maar ook hier zaten zeker mooie plaatjes bij.

Al met al een leuke techniek om af en toe eens te proberen, met altijd wel een aantal geslaagde foto’s als resultaat. En zeker een uitstekende manier om op saaie grijze dagen toch lekker kleurrijke foto’s te produceren.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een gedachte over “12 maanden, 12 projecten – Januari: kleurrijke filterdubbels

  1. Wat een leuke effecten. Ik moet elke foto even op pauze zetten om er wat langer naar te kijken! Vooral de boom is intrigerend. En dan niet eens vanwege de verschillende kleuren, maar vanwege verschillende patronen.

Geef een reactie

