Film: Fuji Superia 1600

Ik mag graag in de winter kamperen. Met een warme slaapzak en een kampvuurtje is het prima uit te houden in het bos. Alleen hebben mijn foto’s dan wel de neiging om wat grijzig uit te vallen. Ik kan ze natuurlijk kunstmatig opvrolijken door diafilm te crossprocessen, of een kleurfiltertje voor mijn lens te schroeven, maar soms wil je nu eenmaal gewoon mooie natuurlijke kleuren. Daar hebben ze dan Fuji Superia 1600 voor uitgevonden.

Zo liep ik eens met wat vrienden door een donker, mistig bos. Aan mijn foto’s is dat niet te zien. Dankzij de hoge iso kon ik zonder flitser gewoon uit de hand prima belichte foto’s maken. Het weer was dan wel somber, mijn film legde haarscherp het felgroene mos vast, en de mysterieus blauwige mist. Toen we eenmaal het bos uit waren, bleek mijn film ook binnen in de kroeg nog prima foto’s op te leveren.

Wat opvalt bij deze film, is dat hij een mooie, fijne korrel heeft. Hoge ISO film heeft nog wel eend de neiging wat grofkorrelig te worden, maar daar heeft de Fuji 1600 weinig last van. Hij blijft hardnekkig prachtige foto’s produceren.

Er zit eigenlijk maar één nadeel aan Fuji Superia 1600, en dat is de prijs. De goedkoopste rol die ik op internet kon vinden was €10,50, exclusief porto (uit Duitsland), niet echt een budgetfilm dus. Maar als je bij weinig licht zonder flits toch mooie kleurenfoto’s wil maken, dan is het zeker de moeite waard.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

