Phileas Fogg Project

De inhoud van mijn pakje.

De inhoud van mijn pakje.

Afgelopen vrijdag vond ik in de brievenbus een pakketje uit Frankrijk. Het bevatte een wat rolletjes film, een foto van de Eiffeltoren, en een wegwerpcamera. Het bleek te gaan om de camera van het Phileas Fogg Project.

Een jaar of drie geleden kwamen twee Italiaanse lomografen op het idee om een wegwerpcamera de wereld rond te sturen. In 27 landen zou steeds iemand één foto maken en de camera dan weer doorsturen. In navolging van Jules Vernes Reis om de wereld in 80 dagen werd dit het Phileas Fogg Project gedoopt. Op de site van Lomography.com zette mede-initiator Giovannidecarlo een oproepje wie er mee wilde doen. Het was natuurlijk een prachtig idee, en er stond nog niemand uit Nederland in de lijst, dus ik gaf me op. Na de eerste paar enthousiaste vervolgberichtjes leek het project een beetje in te zakken en vergat ik het weer.

Tot ik een paar maanden geleden een berichtje kreeg van een andere lomograaf, dat ik de Facebookpagina moest checken, want dat het bijna mijn beurt was. Nu zit ik niet op Facebook, dus ik stuurden een berichtje via de lomo-site. Alleen blijkt Giovanni inmiddels niet meer actief te zijn. Dat schoot dus niet zo op. Ik dacht al dat het over zou gaan en ze iemand anders zouden nemen, maar uiteindelijk kwam ik via Instagram en e-mail dan toch in contact met de juiste mensen en kon ik mijn adres doorgeven.

Vorige week viel de camera dan dus op de mat. Duidelijk gebruikt, met een paar inmiddels lichtelijk groezelige brieven erbij waarop al 22 mensen hebben geschreven wat voor foto zij hebben gemaakt. Het geeft een mooi inzicht in de route die de camera al heeft afgelegd: via een eiland in de Stille Zuidzee heel Zuid-Amerika door, naar Noord-Amerika, dan de oceaan over naar Tokio, Manilla, Rusland, Europa, en uiteindelijk via Parijs naar mij. De volgende stop wordt Portugal. Wat een geweldige reis heeft dat ding in drie jaar gemaakt! En wat een wonder dat hij het al die tijd heeft overleefd, niet is zoekgeraakt of kapotgegaan.

Behalve de camera en de brieven heeft de vorige fotograaf ook een paar filmrolletjes, een kaartje en een polaroid van de Eiffeltoren bijgedaan. Superleuk, zo’n onverwacht cadeautje van een random vreemde. Het spreek voor zich dat ik dus ook weer wat (andere) filmrolletjes inpak, en een foto van Amersfoort en nog zo wat kleinigheidjes.

Nog twee landen en dan gaat de camera weer terug naar Italië. Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

