Aanwinst: Agfa Isola I en Lomography Supersampler

Het was weer een goeie dag bij de kringloop. Er had blijkbaar iemand zijn cameraverzameling opgeschoond, dus er stonden zowaar weer eens was leuke camera’s. Ondanks mijn voornemen om mijn eigen verzameling wat uit te gaan dunnen kon ik de verleiding toch niet weerstaan er een paar mee te nemen. Toch ben ik trots op mezelf, want de Agfa Synchro-box en de twee Clackjes heb ik laten staan. Goed, de Synchro-box was half verroest, en een Clack heb ik al, maar toch.

Wat ik wel voor twee vijftig mee heb genomen was een Agfa Isola I (de vorige eigenaar was duidelijk een Agfaliefhebber) die eruitziet als nieuw. Nou ja, nieuwig, de lens kan wel een poetsbeurt gebruiken. De body ziet er wel vlekkeloos uit.

Agfa Isola I met de lens ingeschoven.

Agfa Isola I met de lens ingeschoven.

De Isola I is een medium format camera gemaakt tussen 1957 en 1963 en is voorzien van een meniscuslens, twee diafragma’s (f/11 en f/16) en een geelfilter. Sluitertijd is 1/35 s, en er is een B-stand. Hij heeft drie focusstanden: 1.5-2.5m, 2.5-5m, 5m-oneindig, waarbij de lens precies genoeg weerstand biedt op de goede plekken. De lens schuift uit de camera, en zolang hij niet is uitgeschoven, kun je ook niet afdrukken. In tegenstelling tot de meeste van dit soort eenvoudige camera’s zit er een beveiliging op tegen dubbele opnames. Verder nog een cold shoe en een PC-flitsaansluiting.

Agfa Isola I met de lens uitgeschoven.

Agfa Isola I met de lens uitgeschoven.

De Isola I ziet eruit als een kruising tussen mijn (veel simpelere) Jsoly en mijn Dacora Digna. De lens gaat iets stroever naar buiten, maar wel weer makkelijker naar binnen dan bij de Digna. Het is een lekker cameraatje, en ik ben benieuwd wat voor foto’s hij maakt.

Agfa Isola I met de lens uitgeschoven.

Agfa Isola I van boven.

De tweede aanwinst, ook voor twee vijftig, was een Lomography Supersampler, nieuw in de originele verpakking, inclusief fotorolletje. Een actiecamera met vier lensjes die bij afdrukken na elkaar afvuren. Een buitenkansje, waarvoor ik graag door de vingers zie dat ik er al eentje heb. Sterker nog, dat ik er al eentje heb is juist een pluspunt. Al tijden wilde ik namelijk in het binnenwerk de tussenwandjes tussen de lensjes uit slopen, om coole in elkaar overlopende foto’s te maken. Tot nu toe was ik steeds teruggeschrokken voor het feit dat dit een onomkeerbaar proces is. Mu kan ik dus een camera aanpassen, en toch nog een intacte achter de hand houden.

Lomography Supersampler.

Lomography Supersampler.

 

Geef een reactie

