Geen foto: Sneeuwhop

Reinheimen, Noorwegen. Diana Mini met Kodak Elitechrome 100.

Dit ga ik missen. Reinheimen, Noorwegen. Diana Mini met Kodak Elitechrome 100.

De afgelopen jaren heb ik steeds zo rond deze tijd een wintertrektocht van een een week gemaakt. Met een groep vrienden trokken we op sneeuwschoenen door de besneeuwde bergen van Noorwegen of IJsland. Met tenten en eten voor een week op onze rug trotseerden we de kou om te genieten van overweldigend mooie landschappen. We kregen te maken met materiaalpech, stormen, ziekte en tegenslag, maar altijd was het overheersende gevoel aan het einde van zo’n toch: wat was dat gaaf!

Valt de de verleden tijd op? Klopt. Dit jaar zijn Man des Huizes en ik niet mee. Daar zijn goede redenen voor, die we heel bewust hebben afgewogen. Zo wordt er dit jaar niet op sneeuwschoenen gelopen, maar op toerski’s. Ik hoef niet zo nodig te skien, want ik vind sneeuwschoenenlopen leuk. Met ski’s is een rugzak ook minder praktisch, dus dan moeten we met een sleetje lopen, wat ons ook niet trekt, want gedoe, en extra materiaal dat we dan moeten huren of kopen. Ook gaat zo de helft van de trip al op aan skiles in een hut. Vier dagen in dezelfde hut, en een instructeur wil zeggen dat de reis zowat twee keer zo duur uitvalt. Dat geld hebben we wel, maar om het nou uit te geven aan iets waar je eigenlijk niet zo veel zin in hebt… Allemaal heel goede redenen om niet mee te gaan.

Maar toch. Elke keer als ik toevallig langs foto’s van eerdere jaren blader voel ik een klein steekje door mijn hart. Als ik denk aan al die fantastische sneeuwlandschappen die ik nu niet ga zien, waar ik geen foto’s van ga maken, doet het toch wel even pijn.

We lopen dan wel een vervangende tocht, maar de Hoge Venen in België zijn toch niet helemaal hetzelfde als de Hardangervidda in Noorwegen. Ik had nog even de hoop dat er hier misschien ook nog wel sneeuw zou liggen dan, maar ik denk dat we al blij mogen zijn als het niet vijf dagen lang regent. Het wordt vast leuk hoor, we zijn met een gezelige groep mensen, en het is een mooi gebied, maar oh, die foto’s van eindeloze ruige sneeuwvlaktes… Ik mis ze nu al.

Geef een reactie

