In het spoor van Aleksandr Rodtsjenko

Vorige maand zag ik in museum de Fundatie in Zwolle de tentoonstelling Rood! zien, met Sovjet-kunst uit 1930-1940. Die viel me uiteindelijk een tikje tegen, maar ik zag toch weer wat mooi werk van Alexander Rodtsjenko. Rodtsjenko was een Sovjet-kunstenaar die beïnvloed werd door een hele serie ismes: kubisme, suprematisme, futurisme. Uiteindelijk stond hij zelf mede aan de basis van het constuctivisme. Van huis uit schilder, werd hij ook een invloedrijk grafisch vormgever, en later fotograaf.

Zijn schilderijen doen me niet zo veel, maar zijn fotografische werk vind ik wel prachtig. Hij maakte bijna abstracte foto’s van (toendertijd) moderne architectuur. Grafisch aandoende foto’s van strakke flatgebouwen en partronen in hekken en schaduwpartijen. Daarbij ogen zijn foto’s voor zulke strakke onderwepen verrassend dynamisch, dankzij zijn extreme standpunten. De lijen lopen dwars door het beeld, van pal onderen of juist recht van boven gefotografeerd. Zo heeft hij verschillende foto’s vanaf een hoog standpunt gemaakt, waarbij de schaduwen van voorbijgangers zo scherp en duidelijk zijn, dat het lijkt of de schaduw de persoon is, en de persoon juist de schaduw. Ook in zijn portretten koos hij regelmatig voor een extreem perspectief.

Later in zijn carriere, toen Stalin aan de macht kwam, vond het Sovjet-partijbestuur dat semi-abstracte niet meer kunnen (realisme moest het zijn), waarna Rodtsjenko zich ging toeleggen op degelijke sovjetonderwerpen als sport en parades. Ook die wist hij met veel gevoel voor stilisme vast te leggen.

Behalve om zijn eigen foto’s is Rodtsjenk ook bekend geworden om zijn dada-achtige fotocollages, zowel van eigen foto’s, als met in tijdschriften en kranten gevonden foto’s. Geïnspireerd door deze door deze collage’s probeerde ik er ook wat bij elkaar te shoppen uit mijn foto’s. Het valt nog niet mee om mooie plaatjes samen te stellen, maar leuk is het wel om door het archief te snuffelen op zoek naar beelden die met elkaar iets nieuws kunnen worden. Om echt oldskool te werken had ik natuurlijk uit tijdschriften moeten knippen, of toch minstens prints van mijn foto’s moeten maken en daarin gaan knippen, maar ik heb het in Photoshop gedaan. Daarin kon ik dan meteen nog een (half geslaagde) poging tot typografie erin knutselen. Nou ja, het was leuk om te doen, laten we het daar maar op houden.

Deze vind ik best geslaagd. Op die ene wandelaar linksboven na die te groot is voor het perspectief.

Deze vind ik best geslaagd. Op die ene wandelaar linksboven na die te groot is voor het perspectief. Samengesteld uit drie verschillende foto’s.

Digitale collage met matige typografie.

Digitale collage met matige typografie.

Lastiger vond ik het om echt foto’s te maken in de stijl van Rodtsjenko. Hoge standpunten voor fraaie overzichtsfoto’s of extreme schaduwpartijen had ik niet bij de hand, en gewillige onderwerpen voor Rodtsjenko-achtige portretten ook niet. Ik heb me dus geconcentreerd op architectuurplaatjes. Daarbij heb ik geprobeerd om ook de extreme en dynamische standpunten te vinden waar Rondtsjenko zo goed in was. De resultaten zijn niet spectaculair, maar ik heb me wel vermaakt bij het rondlopen en proberen met een andere blik naar de gebouwen te kijken. Mijn foto’s zijn misschien niet revolutionair, maar er zitten toch best wat aardige plaatjes tussen.

Fiana F+ met tikkie onderbelichte Lomography Redsale XR 50-200 film.

Fiana F+ met tikkie onderbelichte Lomography Redsale XR 50-200 film.

Polaroid Image 2 met Impossible Silver Shade Cool film.

Polaroid Image 2 met Impossible Silver Shade Cool film.

Fiana F+ met tikkie onderbelichte Lomography Redsale XR 50-200 film.

Fiana F+ met tikkie onderbelichte Lomography Redsale XR 50-200 film.

Agfa Isola I met Lomography Lady Grey 400, ontwikkeld in caffenol.

Agfa Isola I met Lomography Lady Grey 400, ontwikkeld in caffenol.

Agfa Isola I met Lomography Lady Grey 400, ontwikkeld in caffenol.

Agfa Isola I met Lomography Lady Grey 400, ontwikkeld in caffenol.

 

Geef een reactie

