12 maanden, 12 projecten – februari: oude foto’s opnieuw

Vorig jaar kwam ik per toeval een oude foto van Leiden tegen die ik opnieuw maakte. Dat was leuk, dus dit jaar besloot ik dat ook voor Amersfoort te doen. (Ik wilde het eigenlijk ook nog in Eindhoven doen, maar daar ben ik niet aan toe gekomen. Een andere keer.)

Bij de bieb haalde ik een boekje Amersfoort in oude ansichten vol foto’s van rond 1900, en toen kon ik aan de slag. Amersfoort heeft een fraaie oude binnenstad waarin een hoop nog aardig lijkt op hoe het er honderd jaar geleden uitzag. Bekende monumenten als de Lievevrouwentoren, de Koppelpoort en de Kamperbinnenpoort waren toen ook al oud en monumentaal, dus die foto’s waren vrij makkelijk te reproduceren. Een aantal ervan had ik onbewust zelfs al eens eerder gemaakt. Toch deden zich nog wel (milde) verrassingen voor. Zo bleek de Kamperbinnenpoort rond de eeuwwisseling alleen nog te bestaan uit twee losse torentjes, die pas in 1913 weer gerestaureerd werd tot zijn oorspronkelijke vorm.

Van mijn eigen buurt kon ik niet heel veel foto’s vinden (al heb ik buiten dat ene boekje ook niet heel hard gezocht…), maar ik kon toch een paar locaties herleiden. Het Anjerplein was er zowaar min of meer hetzelfde gebleven, en op het hoekje van de Paulus Borststraat is allen het torenspitsje geneuveld. Alleen de Henricuskerk is onherkenbaar. Althans, de kerk is hetzelfde, maar waar hij in 1908 enorm groot leek en eenzaam op een kale zandvlakte stond, is het inmiddels een bescheiden buurtkerkje, ingebouwd in een volle woonwijk. Zo rolde men vroeger in de bible belt: eerst een kerk bouwen, dan pas de woonwijk.

Uiteraard is niet heel Amersfoort onveranderd gebleven. Aan de Eemhaven is bijvoorbeeld weinig industrieels meer te bekennen. De schepen die er liggen zijn luxe restaurants geworden, en de kranen zijn verdwenen. Een paar geveltjes zijn hetzelfde gebleven, en de Koppelpoort staat nog altijd op de achtergrond, maar daar houdt het wel mee op.

De grootste veranderingen die ik fotografeerde zijn bij het station. Het decoratieve bakstenen stationsgebouw is vervangen door een zielloze kantoorkolos, en de straatjes langs het spoor zijn ook onherkenbaar (en heus niet alleen doordat mijn foto een wat vlekkerige polaroid is). De plattegrond is hetzelfde, maar de woonhuizen zijn vervangen door spiegelende torens.

Het was leuk om te speuren naar de locaties van de oude foto’s (hoera voor Google Streetview) en te kijken wat er nog hetzelfde was. Het mooiste was natuurlijk als er wel wat veranderd was, maar je nog net wat herkenningspunten over had. Daar kwamen heden en verleden samen op de foto.

Een gedachte over “12 maanden, 12 projecten – februari: oude foto’s opnieuw

  1. Pingback: Terugblik 2016 | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

