Toevalligheden

Ik snuffel graag door mijn fotoarchief op zoek naar bepaalde foto’s om bij blogposts te gebruiken. Ik heb alles geupload op Lomography.com, want dan kan ik de zoekfunctie van de site gebruiken. Lekker met specifieke zoektermen op camera, film of trefwoord door de foto´s akkeren. Af en toe ga ik zelfs nog langs het kleine beetje papieren fotoarchief dat ik nog heb: de negatieven met bijbehorende cantactafdrukjes van toen ik nog niet zelf mijn foto’s ontwikkelde. Soms kom ik daarbij van die kleine toevalligheidjes tegen waar ik blij van word. Serendipity, heet dat in het Engels, of serendipteit in het Nederlands (maar dat hoor je een stuk minder): de gave om door toevalligheden iets te ontdekken waarnaar je niet op zoek was.

Neem de volgende twee foto’s. Het zijn zonneluifels ergens aan de Herengracht, als ik het me goed herinner. De foto’s zijn genomen met ruim tien jaar ertussen, eentje zo rond 2003, de andere veel recenter, in 2014. Toen ik de tweede foto nam, was ik het bestaan van de eerste al weer lang en breed vergeten. Toen ik in een oude stapel negatieven de eerste weer terugvond, moest ik meteen weer denken aan de tweede, en hoeveel ze op elkaar lijken. Blijkbaar is mijn smaak op fotogebied niet bijster veel veranderd.

Ik geniet van dit soort echo-foto’s. Niet alleen de bijna identieke, maar ook de iets minder gelijkvormige. Deze twee mistige heuvellandschapjes bijvoorbeeld. Andere tijd, andere film, ander land, maar hetzelfde gevoel.

Een heel ander soort gelukkig toeval was toen een zoekactie een perfect uitgelijnde serie foto’s opleverde. Een rijtje Spinner-foto’s die per toeval twee volledige ikken opleverde. Niet wereldschokkend, maar als ik zoiets per toeval tegenkom wordt ik er toch steeds weer erg vrolijk van.

Screenshot op de tablet van een aantal Spinner 360 foto's.

Screenshot op de tablet van een aantal Spinner 360 foto’s.

Geef een reactie

