Rondje web: Zo duur?!

Polaroid 640 met Impossible Project PX 680 Color Protection.

Met 21 euro per 8 foto´s zijn mijn Polaroids de duurste foto´s die ik heb. Reuzeartistiek, dat wel. Polaroid 640 met Impossible Project PX 680 Color Protection.

Fotografie is nog niet zo heel erg lang erkend als bona fide kunstvorm, in elk geval vergeleken met andere vormen van beeldende kunst. Je kan er dan ook op wachten tot er weer eens ophef is over een recordbedrag voor een foto. Dat er veel betaald wordt voor een fraai portret, of een spectaculair landschap, dat begrijpen de meeste mensen nog wel. Maar bij de meer conceptuele kunst volgen steevast verontwaardigde reacties. Zoveel geld voor zo’n foto!? Bij moderne of abstracte schilderkunst zijn we het inmiddels wel een beetje gewend (ook al hoor je daar ook vaak het argument ‘dat kan mijn kleine zusje ook’), maar een foto? Iedereen kan toch foto’s maken? En je kunt ze ook nog eens heel vaak afdrukken. Waarom dan toch die prijs?

Nu is kunst natuurlijk toch een beetje wat de gek ervoor geeft. Kunstenaars raken in en uit de mode, en prijzen fluctueren. Ik vind het eigenlijk niet heel raar dat er tegenwoordig ook enorme bedragen worden betaald voor foto’s. Het is misschien niet altijd mijn smaak, maar dat geld ook voor traditionelere kunst. Er hangt genoeg in musea dat ik spuuglelijk vind, maar daarom hoeft het nog geen slechte kunst te zijn. De stijgende prijzen lijken mij een teken dat de fotografie volwassen is geworden als moderne kunstvorm.
Hier een paar voorbeelden van dure foto’s.

  • Andreas Gursky – Rhein II
    Ook Gursky is een oude bekende in het lijstje ‘duurste foto’s ooit’ Een onvervalst voorbeeld van Dat Kan Mijn Kleine Zusje Ook, deze foto van een anoniem stukje Rijn, waaruit alle afleidende zaken (een fabriek, een passant) digitaal zijn verwijderd. Het resultaat werd door een recensent een schitterend en onvergetelijk commentaar op het romantische landschap genoemd, en volgens een andere een modderig beeld van een grijze Rijn onder een grauwe lucht. Ik vind het eigenlijk wel wat hebben, al vind ik zijn andere, hyperdrukke, werk mooier.
  • Cindy Sherman – Untitled #96
    Sherman is een grootverdiener in de fotowereld. Eerder al werd een andere foto (#153) uit de Untitled-serie de duurste foto ooit, maar in 2011 was het deze. Niet helemaal mijn ding (#153 vind ik mooier), maar ik zie er de artistieke waarde wel van in, zeker als je de hele serie bekijkt.
  • Dimiti Medvedev – Tobolsk Kremlin
    Medvedev? Inderdaad de oud-president en huidige premier van Rusland. Hij kiekte het Kremlin, en de foto werd op een veiling voor het goede doel voor 1,75 mijoen dollar. Persoonlijk vind ik het een vrij suffe foto. Maar ach, ’t is voor het goede doel hè?
  • Kevin Abosch – Potato #345
    Abosch verdient zijn (aanzienlijke hoeveelheden) geld vooral met het portretteren van rijke beroemdheden, maar af en toe zet hij ook aardappelen op de foto. Deze schijnt voor 1 miljoen euro te zijn verkocht, maar omdat het een anonieme koper was, wordt er ook getwijfeld of het ook echt zo is. Ik vind het vrij hilarisch dat iemand zo veel geld uitgeeft aan een fraai, maar vrij eendimensionaal plaatje van een aardappel. Al kan ik me er lang niet zo druk over maken als sommigen…
  • Peter Lik – Antelope Canyon
    De foto’s van Lik doen het ook goed in de wereld van het grote geld. Net als de aardappel van Abosch is het recordbedrag voor deze foto van een canyon in Arizona met een geestachtige stofwolk niet helemaal onomstreden (indien waar, dan is het met 6,5 miljoen dollar de duurste ooit), maar ook zijn andere foto’s leveren tonnen op. Hij maakt spectaculaire landschapsfoto’s, maar roept ook veel weerstand op bij andere fotografen. Dat is voor een groot deel jaloezie denk ik (Dat kan ik ook! Waarom verdien ik geen miljoenen?), al help het niet dat Lik zich vol in de commercie heeft gestort (het eerste dat je ziet op zijn website is een grote button met SHOP NOW). Dat doet het nooit goed in de kunstwereld. Zelf vind ik zijn foto’s tegen het kitscherige aan, maar zou ik maar wat graag willen dat ik zelf zulke plaatjes kon maken.
Geef een reactie

