Gemengde kleuren en gemengde gevoelens met de Lomography Colorsplash

Lomography Colorflash, vastgelegd met de Yashica 109 en Fotoland AS 200 film.

Lomography Colorsplash, vastgelegd met de Yashica 109 en Fotoland AS 200 film.

Deze simpele toycamera met flitser met verwisselbare gekleurde gels was een van de eerste lomo-camera’s die ik kocht. Hij is als ik het goed heb vanaf ongeveer op 2003 op de markt. Hij heeft afgezien van de gekleurde flits een B-stand, en dat is het, meer instellingen zijn er niet.

Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij deze camera. Ik heb hem jaren gelden aangeschaft, na het zien van supergave plaatjes op lomography.com. Ik kwam er al snel achter dat een coole camera niet automatisch betekent dat je foto’s ook cool worden. Jaja, een open deur, maar ook die moet je somst keihard zelf intrappen om de voor de hand liggende waarheid echt tot je door te laten dringen. Dat hele kleurenflitsding? Niet zo geweldig als de reclame me deed geloven. Niet in mijn handen in elk geval. Ik krijg vooral foto’s die helemaal overspoeld zijn door een bepaalde kleur. Soms gaaf en cool, vaak gewoon vrij middelmatig. Gekleurde flitsen zijn eigenlijk vooral leuk als je verschillende lagen over elkaar heen kunt doen, maar juist dat kan deze camera niet.

Waar ik me ook dood aan erger, is dat oplaadbare batterijen net niet in de camera passen. Die zijn net een fractie dikker dan gewone batterijen, en passen dus precies niet. Het is al meer dan eens voorgekomen dat ik deze camera ergens mee naartoe wilde nemen, omdat ie nu eenmaal wel lekker licht is, en een flits heeft, maar dat ik me dan realiseerde dat ik alleen oplaadbare batterijen in huis had, die dus niet passen. Nou ja, als ik een laagje plastic eraf pulk, dan passen ze net wel. Gedoe! Het is sowieso een beetje een gaar ding, het terugspoelen, bijvoorbeeld, klinkt standaard alsof er elk moment onderdelen kunnen afbreken. Voor 60 euro mag je wel iets meer kwaliteit verwachten vind ik (al was ie toen ik hem 10 jaar geleden kocht wel goedkoper).

Maar goed, ik heb er in de loop der tijd toch af en toe best aardige foto’s mee genomen, ook zonder de kleurenflits. Hij is licht en klein, en past dus altijd wel in een tas of rugzak, da’s ook wat waard. Daarbij ziet hij er met zijn witte plastic en raar uitstekende flitser wel apart uit, dus als je zin hebt om over analoge fotografie in gesprek te raken is het een goeie om mee te nemen. Het zal nooit mijn favoriete camera worden, maar hij heeft zo toch wel zijn waarde.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

2 gedachtes over “Gemengde kleuren en gemengde gevoelens met de Lomography Colorsplash

  1. Deze camera was de eerste Lomo-camera waarop ik verliefd werd, juist door zijn rare vorm. Stiekem ben ik blij dat ik alleen een kleurenflitser heb gekocht, omdat ik graag een iets betere lens heb 😛
    Ik vind die foto met de anonieme diafilm echt prachtige kleuren hebben!

  2. Pingback: Top 5 Minst favoriete camera’s (en waarom ik ze toch niet wegdoe) | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

