Draadontspanner

Camera met draadontspanner.

Camera met draadontspanner.

In mijn berg met fotomeuk assorti bevinden zich verschillende hulpjes bij het fotograferen. Een hiervan is de draadontspanner. Dit apparaatje schroef je op de ontspanknop van de camera om zonder de camera zelf aan te raken af te drukken.

De draadontspanner in rust.

De draadontspanner in rust.

Druk je de draadontspanner in, dan komt er een pin uitgeschoven die afdrukt.

Druk je de draadontspanner in, dan komt er een pin uitgeschoven die afdrukt.

Handig als je bijvoorbeeld een lange sluitertijd gebruikt. Er treedt dan nog wel eens beweginsgsonscherpte op bij het indrukken van de sluiterknop. Als je een draadontspanner gebruikt heb je daar een stuk minder last van. Ook kun je hem vastzetten, waardoor je in combinatie met de B-stand extreem lange sluitertijden kunt gebruiken, bijvoorbeeld om sterrensporen te fotograferen. Een derde situatie waarin je een draadontspanner kunt gebruiken is bij het maken van zelfportretten, als je niet je arm in beeld wil hebben. Nou is de mijne daar niet zo heel erg geschikt voor, want hij is maar een centimeter of twintig lang. Dat zet geen zoden aan de dijk. Maar soms is het net genoeg.

Experimenteel portret met de Diana Mini en verlopen HEMA 100 zwart-witfilm.

Zelfportret gemaakt met behulp van een draadontspanner. Diana Mini en verlopen HEMA 100 zwart-witfilm.

Speciaal voor de sterrenfotografie kocht ik een draadontspanner. Bij de Lomography winkel in Amsterdam (inmiddels ter ziele), waar ik meteen ook wat film insloeg. Op weg naar het station rekende ik de bedragen zo eens na in mijn hoofd en realiseerde me dat ze alleen de film hadden aangeslagen op de kassa. Gratis draadontspanner! Enthousiast pakte ik het ding al in de trein naar huis uit, draaide aan een verkeerd schroefje, en hoorde een miniem onderdeeltje wegspringen. Een kogellagertje denk ik. Het resultaat was dat het ding niet meer vastgezet kon worden. En ruilen ging natuurlijk niet, want niet aangeslagen op de kassa. Dat zal me leren te profiteren van onschuldige kassamedewerkers (hoewel, als ze zulk ondeugdelijk materiaal verkopen…). Nou ja, hij was verder nog wel bruikbaar, alleen moest ik toen op een koude najaarsnacht in Dartmoor tien minuten naast mijn camera blijven zitten om de ontspanner ingedrukt te houden.

De Lomography draadontspanner (waar inmiddels nog een schroefje aan ontbreekt).

De Lomography draadontspanner (waar inmiddels nog een schroefje aan ontbreekt).

Gelukkig kwam ik later in een tas met gekregen fotospullen nog een draadontspanner tegen, die wat degelijker in elkaar zat. Niet dat ik nu vaak zo’n ding gebruik, maar het is toch handig om te hebben. Voor als ik nog eens de geest krijg om sterrenfoto’s te maken, die dit keer dan niet bewogen zijn, en langer belicht zodat er langere strepen ontstaan.

Sterresporen ietwat klungelig vastgelegd met hulp van een draadontspanner en totaal ongeschikte film. Praktica MTL3 met Lomography X Tungsten 64

Sterresporen ietwat klungelig vastgelegd met hulp van een draadontspanner en totaal ongeschikte film. Praktica MTL3 met Lomography X Tungsten 64

Geef een reactie

