March of Film

From the earth. Holga 120 CFN met Lomography CN 400 film.

From the earth. Holga 120 CFN met Lomography CN 400 film.

De wereld is vol met speciale dagen, weken, jaren: dag van de arbeid, boekenweek, jaar van de boon, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een moment van spaciale aandacht voor. In maart was het March of Film. Helemaal in mijn straatje natuurlijk, een hele maand gewijd aan analoge fotografie. Elk jaar weer wordt ik enthousiast van March of FIlm. Ook elk jaar raak ik vervolgens licht teleurgesteld over wat dat zoal inhoudt.

Het idee is leuk genoeg: een hele maand aandacht voor filmfotografie. De organisatoren trappen op 1 maart af met het posten van een lijst met thema’s. De bedoeling is dat je van elk thema (of een paar ervan, er zijn niet echt regels behalve dat het analoog moet zijn) een foto maakt, en die upload op de website.

Lines. Minolta AF-C met Lomography Lady Grey 400 film.

Lines. Minolta AF-C met Lomography Lady Grey 400 film.

Alleen, daar blijft het dan vervolgens ook bij. Er zijn geen enthousiasmerende blogposts, geen wedstrijdjes, tips of voorbeelden, het valt steeds een beetje dood. Er is een twitter-account (@marchoffilm), maar dat is ook niet superactief (daar had ik zelf natuurlijk ook wat in kunnen doen, door wat meer te reageren op hun tweets, dat is ook wel weer zo). Uit de FAQ maak ik op dat het een aantal jaren terug een soort privĂ©-initiatief was van een paar verveelde amateurfotografen, dus misschien hebben ze gewoon geen tijd of zin om er veel aan te doen. Maar jammer is het wel dat bijvoorbeeld op 5 april de galerij met ingezonden foto’s nog maar 27 foto’s bevat, en dat de serie foto’s die ik een week geleden instuurde daar nog altijd niet bij staat.

Ik vind het nou juist leuk dat er ook buiten de Lomography-website wat analoge activiteit wordt ontplooid, maar dat schiet dus niet zo op zo. Nou ja, ik blijf dan toch maar elk jaar wat foto’s in de thema’s maken en uploaden. En misschien dat ik volgend jaar wat actiever zal twitteren. Elk analoog initiatief is tenslotte mooi en verdient steun, zelfs de wat saaiere.

Water. Olympus XA met Lomography Lady Grey 400 film.

Water. Olympus XA met Lomography Lady Grey 400 film.

Geef een reactie

