Gear hacks

Ik heb al eens eerder uit de doeken gedaan hoe ik camera’s heb gemodificeerd om ze meer of andere mogelijkheden te geven dan waarmee ze gemaakt zijn. Maar er valt nog wel meer te knutselen aan fotoapparatuur. Ik moet me vaak een beetje over een drempel heenzetten voor ik aan nieuw gekochte dingen ga prutsen, maar soms is het gewoon nodig om een net niet helemaal goed werkend product te verbeteren.

Zo kocht ik ooit een fraaie knalgele leren cameratas voor mijn Diana Mini. Een mooi ding, alleen paste hij net niet goed om de lens, waardoor de diafragmaknop wat in het gedrang kwam. Na me hier een hele tijd aan te hebben ge-ergerd (die tas is speciaal voor deze camera gemaakt! Waarom past het dan niet goed?!) heb ik uiteindelijk gewoon de schaar (nou ja, een stanleymes) in het leer gezet. Een smal reepje eraf op een strategische plaats, en nu past hij perfect.

Diana Mini vastgelegd met de Yashica 109 en Fotoland AS 200

Diana Mini met gele cameratas vastgelegd met de Yashica 109 en Fotoland AS 200

Een heel andere aanpassing deed ik aan de Snapsights-camera en mijn rugzak. Bij het wandelen heb ik die camera nog wel eens met een festonhaak aan mijn rugzak hangen, waar ik er makkelijk en snel bij kan. Alleen stuiterde de camera bij het lopen dan irritant heen en weer. Ik wilde dus een manier om het vast te zetten, maar niet té vast, want hij moest nog net zo makkelijk, in één beweging, los te maken zijn. Daarom bedacht ik een stukje klittenband op de draagband van mijn tas en op de achterkant van de camera. Nu kan ik de camera makkelijk vastplakken tegen mijn tas als dat nodig is (wel ook nog met de haak, zo stevig is die paar centimeter klittenband ook weer niet), maar heb ik hem ook met een rukje weer los.

Een laatste gear hack was wat bewerkelijker: een draagtas voor de Zenit E. Om de een of andere reden heeft die camera geen bevestigingspunten voor een draagriem. Die draagriem zal wel ooit zijn geïntegreerd in de bijbehorende cameratas, maar die heb ik niet. Dat is vrij irritant, want dan moet je hem dus altijd met een tas hannesen, in plaats van hem om je nek te kunnen hangen. Ik heb nog geprobeerd of ie in een van de oude cameratassen paste die op zolder rondzwerven, maar helaas. Die oude tassen brachten me wel op het idee om zelf een soort halve cameratas te maken waar ik een camerariem aan zou kunnen bevestigen.

Van een oude broek knipte ik een bodem, en een langere baan die om de achter- en zijkanten heen vouwt. Nog een extra bandje dat boven de lens langsging (voor de lichtmeter langs, maar die is toch kapot), een paar ringen om de riem aan te bevestigen, en klaar was Kees. Niet de mooiste draagtas ooit, maar wel functioneel. Goed, het bleek dat de ringen tijdens het dragen nogal ronddraaien en zich dan uit het stiksel werken (gelukkig kan de Zenit tegen een stootje…), maar het principe is goed.

Draagtas voor de Zenit E.

Draagtas voor de Zenit E.

Zo kan ik dus dankzij mijn fotografiehobby ook regelmatig mijn knutselliefde uitleven.

Geef een reactie

