In het spoor van Vivian Maier

Handspiegel. Polaroid Image 2 met Impossible Color

Handspiegel. Polaroid Image 2 met Impossible Color

Enige ijdelheid is mij niet vreemd. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de vrij uitgebreide collectie selfies die ik ook met analoge camera’s naar hartenlust maak. Er wordt door cultuurpessimisten nogal eens geprutteld over verregaand narcisme van de smartphonegeneratie, maar laten we wel wezen, de selfie is van alle tijden. Alleen heette het vroeger zelfportret en was het wat bewerkelijker om te maken. Met de uitvinding van de fotografie wordt het al makkelijker, vooral met een spiegel erbij. De koningin van de spiegelselfie is Vivian Maier.

Spiegel bij het grofvuil. Lomography Konstruktor met Lomography CN 400.

Spiegel bij het grofvuil. Lomography Konstruktor met Lomography CN 400.

Maier was bepaald geen standaardfotograaf. Haar hele werkzame leven werkte ze als kindermeisje in Amerika, en in haar vrije tijd (en ook onder werktijd, als ze met de kinderen uit wandelen ging) maakte ze foto’s. Daar deed ze verder niets mee. Pas een jaar of twee voor haar dood werd ze per toeval ‘ontdekt’, toen ze de huur van een opslagruimte niet betaalde en de inhoud ervan – onder andere dozen vol fotonegatieven – geveild werd. De foto’s kwamen in handen van een verzamelaar, en zo raakte haar werk via via dan eindelijk bekend bij het grote publiek.

Spiegel in de slaapkamer. Yashica D met anonieme zwart-witfilm.

Spiegel in de slaapkamer. Yashica D met anonieme zwart-witfilm.

Haar foto’s tonen een scherp oog voor wat er zoal op straat gebeurt: markante personen, rare situaties, weidse straatbeelden in de Chicago, maar ook New York, Las Angeles, en een hele sliert steden van toen ze een wereldreis maakte. Het bekendste zijn haar zelfportretten. In spiegelende etalageruiten, kapperszaken, of gewoon thuis kijkt een ernstive, vrij onopvallende vrouw je aan. Als je er een hele serie van achter elkaar ziet zie je haar ouder worden, maar erg veel veranderen doet ze niet. Dezelfde blik, dezelfde degelijke jurken, hetzelfde korte haar (vaak verscholen onder een hoedje), steeds andere spiegels. Zoms moet je ven kijken voor je haar ontdekt, nog net in een hoekje van het beeld, of is ze alleen als schaduw aanwezig. Ik vind het prachtige foto’s.

Paskamerspiegel. Praktica MTL3 met HEMA 200

Paskamerspiegel. Praktica MTL3 met HEMA 200

Zelf heb ik natuurlijk ook de nodige spiegelselfies (wie niet tegenwoordig), al zijn ze lang niet zo mooi als die van Maier. Het valt nog niet mee om spiegels in het wild te vinden, laat staan dan ook nog in een drukke winkelstraat jezelf te gaan staan fotograferen. Sowieso heb ik altijd bewondering voor goede straatfotografen, die zonder gene gewoon die karakteristieke koppen en treffende situaties fotograferen. Dat durf ik nooit. Maar als zo’n op het oog muizig type als Vivian Maier het durft, dan zou ik dat toch ook moeten durven. Iets om in gedachten te houden als ik weer eens niet durf te fotograferen met mensen erbij.

Een van de favorieten: Holga 120 CFN met Fuji Velvia 100F.

Spiegel op festivaltoilet. Holga 120 CFN met Fuji Velvia 100F.

Advertenties

Een gedachte over “In het spoor van Vivian Maier

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s