Expo: De loop der dingen in Kade Amersfoort

solargraph

Het voortschrijden van de tijd met een solargraph: drie maanden zon in één foto.

Nog net op tijd zag ik in mijn lokale kunsttempel de tentoonstelling De loop der dingen. De expo onderzoekt oorzaak en gevolg in de kunst, en is een fraaie verzameling van (films van) Rube Goldbergmachines, kinetische kunst en aanverwante zaken. Ik ben blij dat ik het onbestendige weer heb getrotseerd om nog even naar Kade te fietsen, want het was de moeite waard. Ik kwam mooi op tijd aan voor de rondleiding, die zowaar een leuke aanvulling vormde op wat er al op de bordjes naast de kunstwerken stond (dat is wel eens anders).

De aanleiding voor de tentoonstelling was de film Der Lauf der Dinge van de Zwitserse kunstenaars Peter Fischli en David Weiss, een kettingreactie van dik 20 minuten met een aaneenschakeling van omvallende autobanden, schuimende chemische reacties en in de fik vliegende dingen. Heerlijk om naar te kijken. De rest van de kunstwerken toont ook allerlei oorzaak-met-gevolgen, van traag bewegende machines die reageren op hun omgeving, tot wegrottend fruit.

De fotografische connectie zat hem dit keer in een werk van Berndnaut Smilde. Die kende ik van zijn surrealistische foto’s van een stilhangende wolk in een een kamer. In twee filmpjes op deze tentoonstelling zag je hoe een wolk zich traag vormt en groeit. Leuk, maar niet het mooiste werk voor mij. Mijn favoriet was Nine types of terrain van Damián Ortega: negen filmpjes van in verschillende patronen omvallende bakstenen, door negen 16 mm-projectors op de muur geprojecteerd. Er zat een heel verhaal achter over Sun Tzu’s Art of War. Ik vond het mooi om naar te kijken, maar vooral ook een heel rustgevend geluid, de combinatie van snorrende filmprojectoren en rinkelende bakstenen.

Ook mooi: de grote kist met zand en ventilatoren waarin langzaam steeds nieuwe zandduintjes ontstonden van Driessens en Verstappen, en de smeltende lampenkapjes van Hildegard Tholens. En zo kan ik doorgaan tot ik alle kunstwerken heb omschreven. Beter is het om zelf nog snel te gaan kijken. Kan nog net, de tentoonstelling loopt nog tot en met 1 mei.

Kunsthal KAde
De loop der dingen
23 januari t-m 1 mei 2016
Eemplen 77, Amersfoort

Geef een reactie

