Film: Hysterische duotonen met Fuji Provia 400X

Een tijd geleden kocht ik online een partijtje verlopen Fuji Provia 400X. Een diafilm met een hoge iso, die kom ik niet vaak tegen, dus dat leek me wel wat. Nu ik een paar rolletjes heb volgeschoten, blijkt het wel een beetje aparte film. Misschien ligt het aan de camera’s die ik gebruik, maar de film neigt nogal naar een hysterisch geel-rode duotoon. Misschien dat de plastic lenzen van de Holga en Diana waar ik hem in heb gebruikt de film wat onderbelichten, waardoor het crossprocessen zolke extreme kleurverschuivingen optreden. Of misschien bewaar ik hem te warm (ik heb geen ruimte om al mijn film in koelkast of vriezer te bewaren), of ligt het aan mijn ontwikkeling. Hoe het ook komt, de effecten zijn, eh, interesant.

1216x1097x2

Bij landschappen ben ik er niet zo’n fan van, het extreme contrast en de felle gele en rode kleuren, maar bij de semi-abstracte serie van kantoorgebouwen pakt het dan weer wel mooi uit. Net een laagje extra vervreemding die goed werkt bij deze foto’s.
Bij de rol die ik eerder al eens met de Yashica-D schoot – in bezit van een degelijke glazen, veel lichtsterkere, lens – was de kleurverschuiving veel minder extreem. Deze foto’s hebben nog steeds redelijk wat extra geel en rood, maar zitten toch een stuk dichter bij natuurlijke kleuren. Ook mooi, het levert aangenaam warme foto´s op vind ik.

Yashica D en Fuji Provia 400x.

Yashica D en Fuji Provia 400x.

Dat de film verlopen is speelt denk ik wel een rol bij de kleurverschuiving, want het rolletje dat ik jaren terug elders kocht en met de Holga volschoot ziet er veel normaler uit. Veel minder warm, minder kleurverschuiving, al komen ook hier de gele en rode tinten wel wat sterker naar voren.

Schotland. Holga 120 CFN met Fuji Provia 400x.

Schotland. Holga 120 CFN met Fuji Provia 400x.

Alles bij elkaar ben ik wel blij met de Provia 400, al komt hij wat mij betreft het best tot zijn recht in een stedelijke omgeving (tenzij ik er zeker van ben dat hij vers is). Jammer dat hij zoals zoveel diafilms tegenwoordig niet meer gemaakt wordt. Hij zal dus wel steeds duurder worden en uiteindelijk helemaal verdwijnen. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Holga 120 CFN en Fuji Provia 400x.

Holga 120 CFN en Fuji Provia 400x.

 

Geef een reactie

