12 maanden, 12 projecten: april – pinholemaand

Dankzij Worldwide Pinhole Photography day is april voor mij altijd pinholemaand. En wat is een pinholemaand zonder wazig zelfgeknutseld camera-experiment? Dit jaar holde ik een boek uit en voorzag het van een pinhole: Boekhole. Dat uithollen van het boek is trouwens een pokkenklus van hier tot ginder. Ik krijg nog pijn in mijn pols als ik eraan terugdenk. Ik sneed met een hobbymes steeds ongeveer hetzelfde vierkant uit de bladzijden. Zelfs met een scherp mes kun je toch maar een pagina of 20 tegelijk doorsnijden, en om een beetje een camerafähige holte te krijgen heb je toch wel een boek van een paar honderd pagina’s nodig. Tel uit je winst.

Ik had geen zit om heel erg te gaan fröbelen met moeilijke holtes en doorspoelconstructies, dus deze camera is er een voor papier. Papier achterin het boek geklemd, paar elastiekjes eromheen om het boek goed dicht te houden en klaar.

Uitgehold boek, klaar om camera te worden.

Uitgehold boek, klaar om camera te worden.

Ik begon ambitieus met een solargraph vanaf kantoor. Na een week kon ik me al niet meer inhouden. Het resultaat is wat onduidelijk, maar met het uitzicht erbij toch herkenbaar.

Solrgraph met belichting van een week. Boekhole met Ilford Multigrade IV RC de luxe papier.

Solrgraph met belichting van een week. Boekhole met Ilford Multigrade IV RC de luxe papier.

Een foto thuis is wat subtiel geworden, of dat komt door onderbelichting (hij is nogal vaag), of juist overbelicht (ik heb hem toch tien minuten open laten staan), of mijn gebrekkige eerste poging tot het handmatig ontwikkelen van papier.

Subtiele huiskamer. Boekhole met Harman Direct Positive FB Paper.

Subtiele huiskamer. Boekhole met Harman Direct Positive FB Paper.

Niet briljant misschien, maar ik ben toch wel positief gestemd over mijn Boekhole. Nu staat hij weer op kantoor voor een ander raam (waarbij ik hoop dat collega Eva zich aan mijn instructie houdt en het ding echt niet beweegt). Ik ben benieuwd.

Behalve mijn boek, heb ik ook de Rocket Pinhole die al meer dan een jaar in de kast lag te verstoffen gebruikt. Het zijn niet de allerspannendste foto’s geworden. Station Sloterdijk leverde niet helemaal de strakke grootstedelijke foto’s waar ik op hoopte, maar strakke grootstedelijke foto’s moet je misschien ook niet met een kartonnen pinholecamera willen maken. Maar goed, het ding is volgeschoten en ligt me niet meer verwijtend aan te staren, en daar ging het om. Wel wat herhalende lichtlekken, valt me op. Misschien was mijn sluiter niet zo sluitend, of ik heb het doosje niet goed genoeg afgetapet waar het aansluit op de filmrolletjes. Volgende keer wat beter op letten dus.

Rocket Pinhole met verlopen Kruidvat 200 film.

Rocket Pinhole met verlopen Kruidvat 200 film.

Tot slot probeerde ik ook het project van vorige jaar, Big Pinhole, nog eens uit, dit keer met direct positief fotopapier. Dat had als voordeel dat het een stuk makkelijk in de filmhouder ging dan de losse stroken film die ik vorig jaar gebruikte. Het nadeel was dat ik er geen foto mee heb weten te produceren. Of dat aan de belichtingstijd lag of aan mijn gebrekkige ontwikkelkunsten durf ik niet te zeggen. De twee pikzwarte foto´s neigen naar onderbelicht. Binnenkort nog maar eens proberen dus.

Al met al een niet superproductieve pinholemaand dus.Toch ben ik wel tevreden. Om vooruitgang te boeken is het onvermijdelijk dat je af en toe faalt. En Boekhole is veelbelovend. Het help ook dat mijn nieuwe werkplek veel gelegenheid biedt tot het maken van solargraphs – 7e verdieping, dus vrij zicht, met veel ramen en handige zuilen waar je makkelijk een klein pinholebusje of een onschuldig ogend boek kan verstoppen. Wordt vervolgt dus.

 

2 gedachtes over “12 maanden, 12 projecten: april – pinholemaand

  1. Pingback: Geen foto: direct positief papier | Praatjes bij plaatjes

  2. Pingback: 12 maanden, 12 projecten – April: pinholes | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

