Geen foto: direct positief papier

Binnenkant van de ontwikkelspoel op direct positief papier.

Binnenkant van de ontwikkelspoel op direct positief papier.

Voor het afgelopen pinholeproject probeerde ik ook wat foto’s op direct positief papier te maken. Dat leverde geen geweldig resultaat op, wat ik wijt aan mijn gebrekkige ontwikkelkunsten. Maar de foto die ik liet zien, was nog een wonder van fotografie vergeleken met de eerste paar vellen die ik probeerde te ontwikkelen. Dit was mijn eerste poging om papier te ontwikkelen sinds mijn dokacursus een dikke 10 jaar geleden. En de eerste keer dat ik het in een ontwikkeltank deed in plaats van in platte bakken onder rood licht (waarbij je dus een beetje in de gaten kunt houden of het lukt).

Ik moest even graven naar de papierspoel, en toen ik die eenmaal in handen had, leek hij me te groot om ook nog de as in de tank te moeten stoppen. Normaal gesproken moeten de filmspoelen namelijk op een as geschoven worden, en die as is ook nodig om de tank lichtdicht te maken. Maar ik dacht, dat hoeft waarschijnlijk niet, want de papierspoel is zo groot, die sluit te boel zo ook wel af. Een idiote gedachte, achteraf. Vooral omdat het maar een paar seconden zou hebben gekost om even te passen of die as zou passen of niet.

De eerste ontwikkelronde gaf dan ook een fraaie blik op het interieur van de ontwikkelspoel: Een foto pikzwart (die zat achter de andere vellen denk ik), eentje spierwit overbelicht (met een randje zwart waar hij in de spoel geschoven had gezeten), en eentje met een curieus ruitjespatroon waar ik na even denken het roosterpatroon van de spoel in herkende waar het licht doorheen was gevallen. Geen spoor van de ongetwijfeld briljante pinholefoto’s.

Een leermoment, zullen we maar zeggen.

Geef een reactie

