Ik fotografeer mezelf thuis

Alweer twee maanden geleden verhuisde mijn werk van een charmant kantoor in de binnenstad naar een zielloze kantoortuin op Sloterdijk. Het viel niet mee. Wat ik misschien nog wel het meeste mis is de tweedagelijkse fietstocht door Amsterdam van en naar het station. Vergeleken met Oud Zuid en het Vondelpark steekt Sloterdijk toch maar magertjes af.

Sloterdijk. Reflekta II met Lomography CN 800 film.

Sloterdijk. Reflekta II met Lomography CN 800 film.

Maar het is zoals het is, dus heb ik zo goed mogelijk geprobeerd om me Sloterdijk als het ware eigen te maken. Hoe anders dan door te fotograferen. Een paar keer heb ik voor en na werk door de omgeving gelopen om foto´s te maken, en dat werkte eigenlijk verrassend goed om me meer thuis te laten voelen. Door goed om je heen te kijken om mooie foto´s te maken, ga je vanzelf je omgeving ook anders zien, en ga je hem ongemerkt ook meer waarderen, ook als je er aanvankelijk niet zo enthousiast over was.

Sloterdijk, Diana F+ met Fuji Provia 400X film.

Sloterdijk, Diana F+ met Fuji Provia 400X film.

Sloterdijk, Diana F+ met Fuji Provia 400X film.

Sloterdijk, Diana F+ met Fuji Provia 400X film.

Zo bestaat Sloterdijk dan wel voor een groot deel uit kantoorgebouwen, maar die leveren wel mooie spiegelende plaatjes op. Ook lenen de strakke, moderne gebouwen zich goed voor bijna abstracte foto´s met strakke lijnen, iets waar ik wel van houd. Vakjes en lijnen, waarbij de extreme kleuren van een verlopen diafilm niet irritant maar juist een toegevoegde waarde is.

Sloterdijk. Reflekta II met Lomography CN 800 film.

Sloterdijk. Reflekta II met Lomography CN 800 film.

Ook mooi is dat Station Sloterdijk fotografisch een stuk leuker dan Amsterdam Zuid. Daar was alleen een klein tunneltje met twee perrons, hier heb je verschillende niveaus, bovenlangs kruisende bruggen en wegen, staal en beton. Bovendien is er is het licht er een stuk beter. Ik zie mezelf hier zowaar nog wel eens een poging tot straatfotografie doen (veilig vanaf een voetgangersbrug naar beneden).

Fomapan 100

Sloterdijk. Reflekta II met Lomography CN 800 film.

Sloterdijk. Reflekta II met Lomography CN 800 film.

Zo heb ik mijzelf al fotograferend verzoend met Sloterdijk.

Geef een reactie

