Aanwinst: regenboogfilter

De pop-upstore is helemaal hip. Meestal veel hipper dan ik, zodat ik pas zie dat ergens een pop-up zat als hij net weer weg is. Zelfs de lokale kringloopwinkel heeft tegenwoordig een pop-upstore, en daar was ik zowaar op tijd voor! Op een A-locatie in het centrum van Amersfoort zit nu tijdelijk Oud Nieuws, een kringloopspinoff. Een fijne selectie van de betere kringloopvintage (denk jaren ’70 retro, en hippe nieuwe tasjes van oud materiaal) uitgestald in een soort woonkamersetting. Altijd leuk om even doorheen te snuffelen. Ik neem me dan wel voortdurend voor om geen nieuwe camera’s te kopen, maar je wilt natuurlijk ook niet een of andere supervondst aan je voorbij laten gaten. De telelens en de flitser liet ik aan me voorbij gaan, maar in een stapeltje lensfilters kwam ik wel een pareltje tegen: een Cokin B41 diffractorfilter. Regenbogen!

Ik heb een stiekeme zwak voor effectfilters, ook al gebruik ik ze eigenlijk zelden. Zo heb ik natuurlijk mijn geliefde (maar te weinig gebruikte) starburstfilter.

Starburstfilter bij Ermelo. Olympus XA met Fomapan 100.

Starburstfilter bij Ermelo. Olympus XA met Fomapan 100.

Het diffractiefilter is vergelijkbaar. Ook dit filter heeft een heel dun rasterpatroon ingekrast, waardoor een verstrooingseffect optreed als je het voor de lens houdt. Maar behalve dat hier lichtpunten veranderen in stralende sterren, zit er ook nog een regenboogeffect bij. Een beetje alsof je door een zeepbel kijkt. Een topaankoop voor een euro.

(Een beetje brakke foto’s dit. Man Des Huizes is op reis en heeft zowel de digicam als de tablet bij zich, dus ik ben wat onthand qua digitale camera’s. Maar het geeft een klein beetje een voorproefje van het effect.)

Ik ben benieuwd wat voor foto’s dit gaat opleveren! Ik hoop op een lekker psychedelisch effect. Als ik zelf door het filter heen kijk ziet het er gaaf uit, maar ik kan verrassend weinig voorbeeldfoto’s online vinden. Het filter lijkt ook alleen nog maar tweedehands te krijgen (voor één a twee tientjes, dat doet mijn koopmanshart dan weer goed). Nou ja, we gaan het zien!

Een gedachte over “Aanwinst: regenboogfilter

  1. Pingback: Aanwinst: Capital lichtmeter | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

