Boek: Moderne fotografie verklaard

Negatief van een instantfoto. Polaroid Colorpack 80 met Fuji FP 100F.

Volstrekt random foto die niets met het besproken boek te maken heeft. Negatief van een instantfoto. Polaroid Colorpack 80 met Fuji FP 100F.

Bij de bibliotheek trof ik het boekje Moderne fotografie verklaard (een ietwat suffe vertaling van Why it doesn’t have to be in focus) van Jackie Higgins. Op het eerste gezicht weer een boek in de serie ‘plemp op elke pagina een foto van een andere fotograaf met een alinea tekst en klaar’. Mara schijn bedriegt, want is zowaar een echt leuk boekje.

Geen alfabetische volgorde, maar een indeling op genre: portret, landschap, abstract etc. Geen obligaat alineaatje, maar per foto wordt informatie geven over de foto zelf, de fotograaf, het andere werk van de fotograaf (met referenties naar sleutelwerken), waarom deze foto nu bijzonder is, waar relevant hoe en met wat voor apparatuur hij is gemaakt… Daarbij wordt ook regelmatig verwezen naar de andere fotografen die in het boek aan bod komen, met informatie over hoe ze zich tot elkaar verhouden. Allemaal heel interessant.

Ik vind het leuke ook dat fotografie hier vrij breed genomen wordt. Niet alleen traditionele foto’s komen aan bod, maar ook verschillende cameraloos gemaakte dingen, rare zelfbouwcamera’s, en volstrekt abstracte filmexperimenten. Daarbij zijn het inderdaad allemaal moderne foto’s, zo vanaf de jaren ’60 (met een enkele uitschieter naar 1932, een foto van Henri Cartier-Bresson die wat uit de toon valt in het boek). Ik houd heus van de oude meesters (Adams, Besnyö, Capra etc.), maar het is verfrissend om in een overzichtsboek ook eens werk van de afgelopen 15 jaar te zien.

Ik heb er weken over gedaan om het boekje van zo’n 200 pagina’s uit te krijgen. Niet omdat het zo stroef geschreven was of zo, integendeel. Ik werd juist zo enthousiast dat ik constant zat te googelen naar andere werken van de fotografen. De moderne fotografie werd inderdaad verklaard, want ik betrapte me er regelmatig op dat foto’s die ik aanvankelijk niet zo speciaal vond, na het lezen van de achtergrondinformatie met andere ogen bekeek en meer ging waarderen. Zo heb ik alweer een aardig lijstje van fotografen die de moeite waard zijn in mijn notitieboekje gekrabbeld, in de hoop dat ze nog eens in de buurt een expositie hebben en ik hun werk in het echt kan zien.

Al met al een aanrader

Moderne Fotografie verklaard – Jackie Higgins
Libero, 2014
ISBN 9789089984395

Geef een reactie

