Lekkere Lomography CN 400

Wat de HEMA 400 voor mijn 35 mm-fotografie is is de Lomography CN 400 film voor de medium format: mijn standaardfilm voor als je gewoon een goede kleurenfilm nodig hebt. Het is zo’n beetje de goedkoopste kleurenfilm in 120-formaat. Prima geschikt dus voor zowel een fijne vakantiefoto als een raar experiment met zelfgeknutselde camera. Hij combineert ook uitstekend met mijn geliefde Holga. Overbelicht is ie niet snel, onderbelicht iets vaker, maar over het algemeen presteert hij prima. Heldere kleuren, fijne korrel, niks op aan te merken.

Natuurlijk heb ik ook de 35 mm-variant gebruikt, en ook die bevalt prima. Het is dat andere merken 35 mm-kleurenfilm goedkoper zijn, anders zou ik deze ook vaak genoeg gebruiken.

Op de een of andere manier lijkt hij vooral heel goed in zachte pastelkleuren. Lichtblauw-met-roze ochtendluchten, lentebloemen dat werk. Al komt een felle knalkleur ook goed over. In mijn januariproject met verschillende kleurfilters bijvoorbeeld spatte de kleur van de foto af, en zomerse midden-op-de-dagkleuren trekt hij ook prima. Tsja, wat kan ik er verder nog over zeggen? Niet veel. Gewoon een prima film.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

