12 maanden, 12 projecten – Mei: Kodak Aerochrome

Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Het project voor Mei was om eindelijk eens dat rolletje infrarood kleurenfilm dat in mijn koelkast lag te verstoffen te gaan schieten. Jaren terug kocht ik op internet twee van de laatste overgebleven rolletjes Kodak Aerochrome, een zogenaamde false color infraroodfilm. Zwart-witinfrarood wordt nog wel gemaakt, maar de kleurenfilm niet meer, dus het is inmiddels een zeldzame film. Ik zag dat er nog wel een andere inraroodfilm in de handel is, maar dat lijkt nog net wat anders te zijn (of de voorbeeldfoto’s op die site zijn gewoon niet zo mooi, dat kan ook). Hoe dan ook, ik was dus zuinig op mijn laatste rolletje, want nieuwe zit er niet in. Maar in de koelkast gebeurt er verder niet veel mee, dus ik besloot dat ik hem dan toch maar eens moest gaan aanbreken.

Radio Kootwijk. Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Radio Kootwijk. Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Een fietstocht over de Veluwe leek een mooie gelegenheid. Infrarood is een straling die net buiten het zichtbare lichtspectrum zit, en wordt vooral uitgestraald door planten (en dieren, maar ik ben niet zo’n wildfotograaf). Bomen en planten krijgen op de foto een karakteristieke rode kleur, dus die wil je wel op de foto. Een heldere dag is ook prettig, want dan krijg je een mooie diepblauwe lucht op je foto. En een paar gebouwen misschien, voor wat extra decoratie. Radio Kootwijk op een zomerse dag dus.

Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Ik vond het wel spannend, want omdat het de laatste rol van een niet meer verkrijgbare film was, had ik extra het gevoel dat er vooral niks mis moest gaan. De foto’s moesten mooi zijn en ook het ontwikkelen moest goed gaan. De Yashica D zorgde voor het eerste, verse chemie en ruim de tijd nemen voor het tweede. Ik gebruikte een oranje filter, en schoot de meerste foto’s op f22 en 1/125s (in het bos f11).

Radio Kootwijk. Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Radio Kootwijk. Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

En zo werd project Aerochrome een glorieus succes. Ik ben belachelijk tevreden met mijn foto’s. Radio Kootwijk ligt er buitengewoon decoratief bij in de rossige heide, en de watertoren lijkt overspoeld door tere roze bloesem (in het echt ook lang niet lelijk jong groen beukenloof). De foto’s in het bos zijn misschien een tikje donker, en de gele paardenbloemen in de koeienwei komen ook niet heel duidelijk over. Maar het kasteeltje ligt er dan wel weer fraai bij, netjes achter een hekje.

Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Na het volschieten van mijn rolletje ben ik weer helemaal opnieuw bedroefd dat deze prachtige film niet meer gemaakt wordt. Misschien toch maar eens die FPP-variant proberen.

Radio Kootwijk. Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Radio Kootwijk. Yashica D met Kodak Aerochrome infraroodfilm.

Een gedachte over “12 maanden, 12 projecten – Mei: Kodak Aerochrome

  1. Pingback: Terugblik 2016 | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

