Goed gejat is 1/4 werk

Holga 120 CFN met Lomography Redscale 100

Holga 120 CFN met Lomography Redscale 100

Een bekende techniek om coole dubbele plaatjes te krijgen is de splitzer. Een fancy naam voor een halve lensdop, waarmee je dus de helft van de lens afdekt. Simpel te maken, leuk om te gebruiken. Je dekt de helft van de lens af, neemt een foto, spoelt niet door, dekt de andere helft van de lens af, en neemt nog een foto. Zo kun je zonder Photoshop prachtig remixen maken.

Holga 120 CFN met Fuji T64 Pro

Holga 120 CFN met Fuji T64 Pro

Nu kwam ik op de lomo-site een paar albums tegen van gebruiker maximum_b (https://www.lomography.com/homes/maximum_b) met supergave semi-abstracte foto’s van gebouwen. Een soort kerstballen van dakranden en ramen waren het. Gemaakt met een kwart-splitzer. Of eigenlijk, anderhalve splitzer: met driekwart van de lens afgedekt dus. Onder het motto, beter goed gejat dan slecht bedacht, heb ik dat ook eens uitgeprobeerd.

Het in elkaar zetten was snel genoeg gedaan. Reepje karton om de lens, cirkeltje aftekenen en uitknippen, kwartcirkel uitknippen, tapeje hier, tapeje daar, klaar.

Holga met 1/4 splitzer.

Holga met 1/4 splitzer.

De truc is vervolgens de kwart-splitzer op de lens te doen, en een foto te nemen (in gedachte houdend welk kwart van het beeld te zien zal zijn). Dan de splitzer een kwartslag te draaien, de camera ook een kwartslag te draaien, zoals als het ware dezelfde kwart vrij is als bij de eerste foto, en nog een keer afdrukken. En dat nog twee keer, zodat alle vier de delen van het negatief worden belicht met hetzelfde stukje beeld.

Holga 120 CFN met Lomography Redscale 50-200

Holga 120 CFN met Lomography Redscale 50-200

Voor het betere kerstbalwerk zoek je een gebouw dat een beetje puntig afsteekt tegen de lucht. Een hoekje van een modern gebouw geeft een mooi strak beeld, maar ook torentjes en dergelijke van oudere gebouwen kunnen een interessant beeld opleveren. Het is een beetje experimenteren wat voor gebouwen een mooi resultaat geven. Zelf vind ik het het mooist als het beeld ook zo symmetrisch mogelijk is. Alle vier de kwarten dus hetzelfde, mooi gecentreerd. Met wat wolkjes op de achtergrond zijn het net grote, hoekige, luchtballonen.

Viervoudige belichting in Redcale 100 en de Holga 120 CFN.

November (Amersfoort). Redcale 100 en de Holga 120 CFN.

Het resultaat is supercool, al zeg ik het zelf. In zijn beste vorm heeft het wat weg van architectonische bloemen of sterren. Het is een effect dat erg goed samengaat met redscalefilm, of verlopen diafilm. Gewone kleurenfilm neigt wat sneller naar overbelichting, terwijl dat bij redscale niet snel gebeurt (eerder het tegenovergestelde). Ook zwart-wit oogt fraai.

Eemhuis met Holga en Fomapan 200

Eemhuis met Holga en Fomapan 200

Wat camerakeuze betreft ben ik het meest tevreden met de Holga. De Diana F+ doet het ook, maar met die lens is het eindresultaat net wat te beeldvullend naar mijn smaak, als in: het loopt van de foto af. Sowieso is een vierkant beeldformaat het mooiste lijkt me, en dan kom je snel bij 120-film uit. Dat heeft bovendien als voordeel dat je een hoge resolutie hebt en je de overlappende details in het centrum van de foto dus mooi helder krijgt. Maar wie weet, misschien werkt het op 35mm ook wel. Ik zal het eens met de Diana Mini proberen.

Diana F+ met Fuji Provia 400X

Diana F+ met Fuji Provia 400X

Viervoudige belichting in Redcale 100 en de Holga 120 CFN.

Viervoudige belichting in Redcale 100 en de Holga 120 CFN.

Advertenties

Een gedachte over “Goed gejat is 1/4 werk

  1. Pingback: 12 maanden, 12 projecten – Februari: 1/3e splitzer | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s