Geen foto: concertfoto’s

Matige foto van Foxygen. Olympus XA met Ilford Delta 3200 film.

Matige foto van Foxygen. Olympus XA met Ilford Delta 3200 film.

Met enige regelmaat ga ik naar concerten. Ik kijk geen series, heb geen tv, maar muziek, daar doe ik wel aan. Er gaat niets boven vooraan staan in een kleine zaal bij een goeie band. Met enige jaloezie kijk ik dan naderhand naar de prachtige concertfoto’s die bij zo’n optreden gemaakt zijn. Je zou zeggen, met die enorme cameraverzameling van mij moet ik toch ook wel wat mooie muziekfoto’s kunnen maken. Maar nee. Ik probeer het tegenwoordig maar niet eens meer. Beter gewoon te genieten van het optreden dan de hele tijd met een camera te staan klooien om dan achteraf teleurgesteld te zijn in het resultaat.

Ik heb het wel geprobeerd hoor. Camera met de goede instelmogelijkheden mee, hoge iso film erin, me naar voren wringen, hop! Maar het leverde eigenlijk nooit bevredigende foto’s op. Zonder perskaart worden popzalen meestal niet blij van een spiegelreflex met grote lens, dus dan werd het voor mij toch meestal een compactcamera. Zit je weer met weliswaar voldoende lange sluitertijden, maar dan kreeg ik de camera niet stil genoeg, met bewegingsonscherpte tot gevolg. Of ik kon het diafragma wel helemaal opgooien, maar dan kreeg ik weer net niet goed gefocust. Of er stonden te veel mensen in de weg, de lens te wijd, de band te beweeglijk, het podium net te hoog. Er was altijd wel wat, en dan zat ik na afloop weer met een halve rol stomme, onscherpe foto’s van eigenlijk net te ver weg. Had de autofocus weer feilloos scherpgesteld op het publiek, of de achterkant van het podium of zo.

Ik doe het dus maar gewoon niet meer. Voortaan geniet ik van het optreden en laat ik het fotograferen wel over aan anderen, die met hun smartphone een lamme arm staan te krijgen. Dat bevalt eigenlijk prima. Hoezeer ik ook van fotograferen houd, soms is het beter om je camera in je tas te laten en gewoon te genieten van het moment.

Geef een reactie

