Top 5 Minst favoriete camera’s (en waarom ik ze toch niet wegdoe)

In elke verzameling heb je topstukken, en zaken die niet zo spectaculair zijn. Zonder middenmoot geen top tenslotte. In mijn cameraverzameling bevinden zich camera’s die ik voor geen goud zou willen missen, camera’s die leuk, maar niet onmisbaar zijn, en camera’s waar ik verder niet zo’n sterke gevoelens bij heb.

Onderaan de rangorde bungelen de camera’s waar ik weliswaar wel gevoelens bij heb, maar geen al te poitieve. De toestellen waar ik me aan erger, die om de een of andere reden niet aan mijn verwachtingen voldoen. Dat ik ze toch niet wegdoe, komt ook een beetje door die verwachtingem, die ik er wel ooit van had. Een rommelcamera die je alleen koopt omdat er nog een oud rolletje in zit, of die je vindt in een tas met gratis fotoapparatuur, ach, daarvan weet je al dat het niks is. Maar soms koop ik iets waar ik juist wel wat van verwacht. Zo’n mooi apparaatje, dat moet wel een fijne camera zijn! Als dat dan niet zo blijkt te zijn, is het eigenlijk erger dan als je er toch al niks van verwachtte.

Dit is mijn top 5 van camera’s waar ik in teleurgesteld ben, maar waar ik toch nog net genoeg om geef om ze niet weg te doen. De camera’s I love to hate.

1. Colorsplash

Lomography Colorflash, vastgelegd met de Yashica 109 en Fotoland AS 200 film.

Lomography Colorflash, vastgelegd met de Yashica 109 en Fotoland AS 200 film.

Ach, de Colorsplash! Een van de eerste Lomography-camera’s die ik kocht. Ik vond hem zo mooi, zo cool, maar hij bleek zo net niet. Het batterijvakje dat net te klein is voor een oplaadbare batterij. De gekleurde flits die in de folder zulke schitterende veelkleurige foto’s produceerde, maar bij mij suffe monochrome plaatjes.
Maar goed, hij is licht en heeft een flits, en die combinatie is net genoeg om hem toch af en toe te gebruiken.

Lomography Colorsplash met Lomography X Tungsten film.

Lomography Colorsplash met Lomography X Tungsten film.

2. Pentax Auto 110

De Pentax Auto 110, vastgelegd met de Praktica MTL3 en Lomography CN 100.

De Pentax Auto 110, vastgelegd met de Praktica MTL3 en Lomography CN 100.

In theorie een prima camera. Spiegelreflex, maar dan ultraklein en licht, automatische sluitertijd, reuzehandig. Alleen dat priegelige 110-formaat he? En dat je de iso niet kan instellen.
Het is wel een heel schattig dingetje, dat dan weer wel.

Pentax Auto 110 met Lomography Tiger 200 film.

Pentax Auto 110 met Lomography Tiger 200 film.

3. Agfa Agfamatic 100

Agfa Isomat Rapid (linksonder) vastgelegd met de Praktica MTL-3 en Perutz Primera 200

Agfa agfamatic 100 (boven) vastgelegd met de Praktica MTL-3 en Perutz Primera 200

Al het gekut van een oude filmcassette moeten hervullen om de camera te kunnen gebruiken, maar dan zonder het iconische design van de vergelijkbare Kodak Instamatic. Veel goedoe voor weinig spectaculaire foto’s.
Maar hij past wel lekker in de Agfa-collectie, dus mag ie toch blijven.

Agfamatic 100 met verlopen HEMA 200 film

Agfamatic 100 met verlopen HEMA 200 film

4. Braun Paxette

Braun Paxette vastgelegd met de Praktica MTL3 en Perutz Primera 200

Braun Paxette vastgelegd met de Praktica MTL3 en Perutz Primera 200

Uiterlijk een heel lekker cameraatje: aangenaam zwaar in de hand, kekke spiegeldende zoeker. Maar het doorspoelmechanisme hapert, dus hij is maar zeer beperkt bruikbaar. Na elke foto tien minuten moeten prutsen voor je hebt doorgespoeld is nou eenmaal niet heel practisch.
Hij boft dat hij er zo sexy uitziet.

Kapotte Braun Paxette met HEMA CN 400 film.

Kapotte Braun Paxette met HEMA CN 400 film.

5. Yashica 109

Yashica 109 vastgelegd met een Praktica MTL 3 en Lady Grey 400 film.

Stukje verzameling: Yashica 109 vastgelegd met een Praktica MTL 3 en Lady Grey 400 film.

Mijn minst favoriete spiegelreflex. Hij is nogal zwaar (deels te wijten aan de 4 penlight batterijen die erin moeten), en daarbij heeft hij een supergevoelige sluiterknop. Dat klinkt goed, maar is in de praktijk vrij irritant omdat ik daardoor nogal eens eerder afdruk dan ik gepland had. Hij is ook lelijk, van stom zwart plastic, inplaats van fraai metaal.
Maar ik heb er wel verschillende lenzen voor, dus houd ik hem toch nog maar aan.

Rabarber

Rabarber met Yashica 109 en Lomography CN 400.

Geef een reactie

