Oude Kruidvat 200 film

Hoe het komt weet ik niet, maar als ik in een camera van de kringloopwinkel of in een gekregen cameratas nog een oud, al dan niet gebruikt, filmrolletje vind, is dat negen van de tien keer Kruidvat 200 iso film. Al jaren over de datum natuurlijk, want Kruidvat verkoopt al eeuwen geen film meer onder eigen naam. De film is natuurlijk ook nooit echt door Kruidvat gemaakt, maar gewoon iets van Agfa met een nieuw label erop. Ik zeg Agfa, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Tegenwoordig hebben ze Agfa-film, en de kans lijkt me redelijk dat ze gewoon dezelfde film verkopen, maar niet meer extra betalen voor een eigen label. Hoe dan ook, ik beschouw het lekker als aparte film.

In aanmerking genomen dat ik deze film eigenlijk alleen in flink verlopen vorm gebruikt heb, valt hij me nog reuze mee. Een tikje grauw van kleur af en toe (maar dat kan ook aan de gare camera of mijn gare ontwikkeling liggen), maar net zo vaak gewoon prima. De foto’s die ik met de Zenit E en Kruidvat 200 maakte, vind ik zelfs uitgesproken mooi van tint: een beetje donker verzadigd en op een fijne manier korrelig. Alleen de rolletjes die ik half gebruikt in camera’s vind zijn duidelijk afwijkend. De foto’s die ooit door een vorige eigenaar zijn gemaakt zijn meestal nog wel redelijk natuurlijk van kleur, maar de rest van het rolletje, door mij zelf volgeschoten, is dan donker paarsblauw. Blijkbaar raakt nog niet belichte emulsie sneller bedorven dan wel belichte emulsie.

Al met al geen bijzondere hoogvlieger, maar ach, niet alles hoeft speciaal te zijn. De Kruidvat 200 film is voor mij toch altijd een gegeven paard dat ik maar niet te kritisch in de bek kijk.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

