De camera van ome Jos: Yashica 109

Yashica 109 vastgelegd met een Praktica MTL 3 en Lady Grey 400 film.

Stukje verzameling: Yashica 109 vastgelegd met een Praktica MTL 3 en Lady Grey 400 film.

Het is altijd een goed idee om mensen te laten weten dat van oude camera’s en dergelijke houdt. Met een beetje geluk krijg je zo nog eens wat oude spullen in de schoot geworpen als er weer ergens een zolder wordt opgeruimd. Zo kreeg ik van mijn ome Jos zijn oude spiegelreflex met een hele zwik accesoires. De zolder was opgeruimd, en hij was de camera tegengekomen. Omdat hij wist van mijn liefhebberij, mocht ik het ding wel hebben, zolang ik hem niet zou weggooien of verkopen of zo. Een goeie deal, vond ik. De camera in kwestie bleek een Yashica 109 te zijn, compleet met cameratas, vier lenzen, wat zwart/witfilters, een flitser en twee rolletjes oude film (Kruidvat 200 uiteraard).

Weggeblurde achtergrond

Yashica 109, Lomography X-Pro Chrome 100.

De Yashica 109 is een spiegelreflex uit 1989 met verschillende programmastanden:
Program: volledig automatisch,
HP: hogesnelheidsauto,
AV: diafragmavoorkeur,
X: handmatige flitserinstelling

En natuurlijk kan hij ook helemaal handmatig worden ingesteld.

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met geel filter.

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 film.

De sluitertijden lopen van 16 seconde tot 1/1200 s in de programmastand en van 1 seconde tot 1/2000 s bij handmatige instelling. Hij heeft centrale lichtmeting door de lens met een SPD sensor, automatische doorspoeling en terugspoeling en een elektronische zelfontspanner van 10 seconden. Dit alles van energie voorzien door 4 AA-batterijen. Hij heeft ook een hoop LED-indicatoren voor van alles en nog wat.

Rabarber

Rabarber met Yashica 109 en Lomography CN 400.

Ik heb er de volgende lenzen bij:

  • Een standaard DSB 50mm lens, 1:1.9
  • Een zoomlens: MC Zoom 35-70mm 1:3.5-4.5
  • Een groothoeklens: ML 28mm 1:2.8
  • Een ML 135mm 1:2.8
  • Een Albinar auto tele converter 2x

Behalve de lenzen die bij de camera zaten, heb ik er nog eentje (een ML 50 mm 1:2) die ik ooit in een lavaveld op IJsland vond. Ik vond zelfs een hele camera, maar die was zo doorgeroest dat hij niet meer te redden viel. De lens had ook wel wat roestspikkels en een soort schimmelplek binnenin, maar hij zag er nog goed genoeg uit dat ik hem in mijn tas stopte als souvenir. Toen ik later de Yashica 109 kreeg, moest ik weer aan die lens denken. Zowaar, hij paste, en doet het ook nog! Je ziet de schimmel niet eens op de foto’s.

Vuur

Yashica 109 met Lomography X-Pro Chrome 100 film.

Laat ik eerlijk zijn: ik geef vooral om deze camera omdat het een cadeau van mijn oom was. Het is een prima camera hoor, daar niet van. In pricipe heb ik liever camera’s waar geen batterijen in hoeven, maar dat de batterijen hier AA’s zijn is dan wel weer makkelijk (zij het tamelijk zwaar). Hij is vrij makkelijk in het gebruik – lui als ik ben houd ik stiekem wel van automatsche standen, en je kunt hier dan ook nog kiezen voor diafragmavoorkeuze en zo de scherptediepte regelen. Nadeel is dan weer dan de luiterknop heel gevoelig is. Dat vinden anderen misschien een voordeel, maar ik heb verschillende keren gehad dat ik mijn compositie nog aan het bepalen was en – BZZT – daar had ik al afgedrukt en was de film doorgespoeld. De camera heeft gewoon ook de pech dat hij in mijn collectie moet concurreren met mijn Minolta XG-1 (vergelijkbare mogelijkheden, maar mooier) en mijn Praktica MTL3 (mooier, onverwoestbaar, en ik heb er ook verschillende lenzen bij).

Yashica 109 met Fotoland AS Color 200

Yashica 109 met Fotoland AS Color 200

Geef een reactie

